Преди дни от компанията за споделени електромобили в София Spark се оплакаха, че са били обект на вандализъм, защото доста техни коли са пострадали. За втори път, откакто услугата оперира в България, се регистрира подобен проблем. През пролетта на миналата година е имало случаи на умишлени посегателства срещу автомобилите. Тогава от компанията са взели решение да не повдигат публично темата. Ето какво разкри пред Dir.bg PR мениджърът на компанията за България Боян Бакърджиев.

- Г-н Бакърджиев, разпространихте официално съобщение, че ваши коли са обект на вандалски прояви. Към днешна дата как стоят нещата?
- Категорично можем да кажем, че става въпрос за организирана, целенасочена атака. Според нас и дума не може да става за инциденти от хулигански характер. Колите, които са обект на атака, са много - 15. Давам и пример защо мислим така. Миналата седмица в нощта на вторник срещу сряда в рамките на два часа пострадаха 7 коли. Инцидентите бяха в отдалечени части на София в рамките на много кратко време. Говорим за квартали като "Дружба", "Овча купел", "Стрелбище", "Красно село" и "Манастирски ливади".

- И от началото на седмицата са пострадали още 8 коли...
- Всичко започна с опит за кражба, който е регистриран. Имаме и още няколко опита за кражба, но те са неуспешни. 12 автомобила са със счупени странични стъкла и откраднати ключове, като при тях няма опит да се открадне колата. Това ни навежда на мисълта, че атаката цели просто да изкара колата от работен режим. Стъклото е най-малката вреда, то ще бъде подменено. Ще бъдат сменени и ключовете. Няма как да използваме колата, след като единият ключ липсва. Това обаче отнема време. Така въпросните автомобили няма да са на разположение на клиентите ни. Ние търпим финансови загуби, а клиентите ни са ограничени в желанието си да използват нашата услуга. След като нещата ескалираха, ние решихме да дадем гласност.

Снимка: Spark Bulgaria

- А ефект има ли?
- Към момента, считано от сряда до днес, нещата са нормални. Все още не можем да кажем дали атаките ще спрат или ще продължат.

- Как разбирате, че ваша кола е обект на злоумишлена атака?
- Имахме случаи, когато регистрираме, че колата се движи, без да е наета. Тогава говорим директно за опит за кражба. Просто имаме технически средства за наблюдение. Веднага получаваме сигнал. Информираме полицията и нещата приключват бързо. Когато имаме щети, то към нас подават сигнали както клиенти, така и нашите мобилни екипи, които обикалят и следят колите.

Снимка: Spark Bulgaria

- Обяснете как следите колите и как разбирате за нередности?
- Най-общо ще кажа така. Когато колата е наета, маршрутът й не ни се показва директно. Виждаме кой я е наел. Технически можем да следим колата, но това става само при разпореждане на органите на реда, когато има причина. Когато колата не е наета през приложението, ние я виждаме къде е. Респективно я виждаме, ако започне да се движи, но това не е отразено в приложението. При нас в центъра се включва аларма. И след като не е отразено в приложението, след като не виждаме данни на водача, това значи най-просто казано опит за кражба. Подаваме сигнал към МВР. Казваме им къде се движи колата и така.

- Имате застраховка и какво покрива тя?
- Злоумишлените щети ще бъдат покрити, но нова не е казус или проблем. В случая, за да сигнализираме така, просто претърпяхме целенасочени щети с 15 автомобила в рамките на дни. Щетите ни са за десетки хиляди лева. Давам и пример. Колите, които са станали обект на кражба, ще бъдат задържани в полицията сигурно поне 3-4 месеца. Сами разбирате каква загуба е за нас е това.

- Защо ставате обект на атака? Вие нямате конкуренция към момента за предлаганата от вас услуга. Правите превоз подобно на таксиметровите компании.
- Нямаме отговор на този въпрос. Недоумяваме защо някой би искал да атакува наши коли. Нашата услуга подобрява градската среда в София. Дава още един алтернативен начин на придвижване, намалява трафика, няма замърсяване. Всяка една кола от нашата услуга се ползва от различен брой хора. Имаме 230 коли в автопарка си. А това означава, че сериозен брой лични коли на ден не се движат. Също така нямаме претенции и не вярваме атаките да се свързани с таксиметровите компании. Двете услуги са много различни. Ние не се таргетираме към хората, които искат да бъдат возени. Нашата услуга е предназначена към хората, които шофират. Не сме конкурент на таксиметровата услуга.