Той е публикуван от правителството на 30 април за обществено обсъждание, което ще продължи до 14 май, след което се очаква той да бъде внесен за одобрение от Министерския съвет и после в парламента.

Промяната е мотивирана с оптимизирането на процеса по изпълнението на обществени поръчки, чиито методологии в момента се определят от икономическото ведомство, а контролът по изпълнението им се извършва от Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), която е към министерството на Владислав Горанов.

Друг аргумент е, че "общият бюджетен процес и обществените поръчки са част от една цялостна политика, като поръчките са реалният инструмент, чрез който се разходват бюджетните средства, а общата отговорност за организирането и контрола върху бюджетния процес е вменена на Министерството на финансите".

В момента има опасност методическите насоки и предварителният контрол по обществените поръчки, които са задача на АОП към икономическото министерство, да се разминат с последващия контрол върху изпълнението им, осъществяван от АДФИ и Изпълнителната агенция за одит на средствата от ЕС, когато става въпрос за поръчки по европроекти, смятат вносителите.

Според тях съществено подобряване на работата на всички институции, ангажирани с контрола върху обществените поръчки, може да се очаква само ако се създадат обективни предпоставки за единство по оста методология - предварителен контрол - последващ контрол. Така щели да се постигнат и общи системни цели.

Освен това ще се ускори развитие на централизираното възлагане на обществените поръчки и поетапното въвеждане на изцяло електронна комуникация между възложителя и кандидатите, включително до подаване на електронната оферта.

В него са предвидени и обещаните от министъра на икономиката Божидар Лукарски промени в обществените поръчки, засягащи участието на предприятия на хора с увреждания в процедурите. С предишни поправки условията за участието на такива кооперации бяха значително облекчени, от което се възползваха недобросъвестни лица, а фирмите на хората с реални увреждания бяха ограничени. Затова сега се прецизират текстовете така, че да се гарантира, че тези поръчки ще отидат в специализирани предприятия с възможности и капацитет да ги изпълнят.

Оферти от други компании ще се разглеждат, само ако в поръчката за предприятия на хора с увреждания не е постъпила оферта от такова.