Министърът на образованието и науката проф. Тодор Танев заяви на пресконференция за предстоящите реформи в сектора, че в най-скоро време ще предложат на обсъждане четиристепенната система, защото сегашната двустепенна система - за училищното и висшето образование, не работи добре, съобщи БТА.

Той обясни, че в нея "има вакуум на връзки, както с производството, така и между образованието и науката".

На 26 февруари парламентът прие Стратегията за развитие на висшето образование в България за 2014-2020 г. с подкрепата на всички парламентарни групи.

1."Първата степен в новата четиристепенна система ще е за предучилищното и училищното образование, за което има законопроект в парламента", обясни министър Танев.

2.Втората степен ще е за колежанското образование, което е вид професионално образование и е по Закона за професионалното образование.

По думите на министъра в него с минимални, но важни ключови промени е възможно да се получи това хибридно, интегрално колежанско образование, каквото го има в Австрия, Швейцария, Германия, Великобритания.

Той добави, че това колежанско образование у нас ще е след средното образование, но с елементи на висшето образование - това ще бъдат колежи, създаващи възможност за четвърта степен или за "майсторска диплома" за две години.

Получилите тази диплома могат, когато искат, да продължат още една година в същия колеж, за да получат колежанско образование за специалист.

"Същите хора ще могат да продължат, когато поискат, и във висшето образование, но с малко доучване ще могат да кандидатстват - след като са получили бакалавърската степен - и в магистърска степен", каза Танев.

Той добави, че се планира да бъдат "апробирани" в Северозападния район на страната два интегрални колежа, които ще са нови структури.

3."Третата степен в новата образователна система ще е за висшето образование, тъй като в него има проблем със сегашната структура, която е много закостеняла", заяви Танев.

В законите за висшето образование до момента е ясно разписано, че основно структурно звено са факултетите.

По повод на реформата във висшето образование Танев заяви, че не говори за закриването на факултети, а уточни, че основно структурно звено на университетите трябва да бъдат и департаментите.

"Еманципация на специалността е необходима, това не е някакво наше хрумване, така са структурирани университетите Харвард и Оксфорд", коментира министър Танев.

4. Четвъртата степен ще са центровете за върхови постижения или клъстерите, но не тези клъстери, които сега съществуват.

"Новите клъстери ще са свързани с образованието и науката. В един такъв клъстер може да участват "структурни единици на висши учебни заведения, както частни или държавни изследователски звена (институти на БАН) и дадено производство", представи идеята Танев.

Такива 25 клъстера имало във Франция.

Срещу насилието

Министърът добави, че МОН иска да има сигурност в българското училище, като е недопустимо да има насилие и неуважение към учителите. 

Според него трябва да се помисли и за "инкриминирането на посегателствата срещу учителите - физически или словесни".

"Обмислям стиковка с министъра на вътрешните работи, каквато бях постигнал с предишния министър Вучков. Като основен акцент няма да е само насилието, но и дрогата, за която напоследък се говори много малко, а точно там имаме голям проблем със синтетичните и с по-евтините дроги", обясни Танев.

"Полицай зад всяко дете и във всяко училище няма да сложим, а говорим за атаки срещу даден район на всички възможни сили на МВР, които да въздържат всички, които търгуват с дрога", коментира образователният министър.

Танев обяви още, че майчиният език ще бъде задължително избираема дисциплина. Предметът нито ще отпадне, нито ще бъде задължителен.

Миналия месец Танев предложи да се създаде "Университет на третата възраст" и да се развие геронтологията в България.