Парламентът прие на първо четене Законопроекта за предучилищното и училищното образование, внесен от Милена Дамянова от ГЕРБ и депутати, предаде БТА.

В гласуването участваха 161 народни представители, от които 107 бяха "за", 32 - "против", а 22 се въздържаха. Законопроектът бе подкрепен от ГЕРБ, Реформаторския блок, Патриотичния фронт, "Български демократичен център". Против гласуваха от "БСП лява България" и "Атака". От ДПС се въздържаха при гласуването.

Мнозинството отхвърли на първо четене Законопроекта за народната просвета, внесен от Валери Жаблянов и народни представители от БСП. В гласуването участваха 149 народни представители, от които 27 бяха "за", 67 са против, а 55 се въздържаха. Законопроектът бе подкрепен от БСП, против гласуваха от ГЕРБ и РБ. С "въздържал се" гласуваха от ДПС, ПФ и АБВ. От "Атака" не участваха.

В законопроекта на ГЕРБ се предлага нова образователна структура в системата на училищното образование - основна образователна степен с два етапа: начален /I-IV клас/ и прогимназиален /V-VII клас/, и средна степен също на две нива - първи гимназиален етап /VIII-Х клас/ и втори гимназиален етап /ХI и ХII клас/.

Двата етапа в средната степен на образование ще осигуряват вертикална и хоризонтална проходимост в системата; възможност за смяна на избора; предуниверситетска подготовка; тясно профилирано и професионално образование в последните две години.

Предвижда се и създаването на нов вид училище - "обединено" /от I до Х клас/. Така учениците от малките населени места или тези, чиито семейства са в затруднено финансово положение, ще могат да завършат първи гимназиален етап в родното си място.
Тези училища могат да осигуряват и професионална подготовка, което ще позволи на децата да придобият квалификация по част от професия.

Идея на ГЕРБ е и да се въведе статут на училище с национално значение.

Заварените към влизането в сила на този закон общински основни училища ще се преобразуват в едно от училищата в новия закон, по решение на общинския съвет. Към всяко училище ще има обществен съвет, а Национален инспекторат по образование ще прави независима външна оценка на качеството на образованието, предлагано в училищата и детските градини.

Учениците от 1-ви до 3-ти клас ще получават качествени оценки, вместо в цифри, и ще завършват с удостоверение за завършен начален етап. Предлага се учениците до 4-ти клас да не повтарят класа.

Проектът дава възможност професионалните гимназии и училища по модела на германската дуална система да осъществяват професионално обучение във втори гимназиален етап /ХI и ХII клас/ и по пътя на обучение чрез работа (дуално обучение).
Обучението чрез работа
е форма на партньорство между професионална гимназия и работодател, която съчетава обучение в реална работна среда чрез наемане на работа в предприятие и обучение в професионална гимназия или професионално училище.

По отношение на финансирането се предвижда децентрализация до ниво "училище", като частните училища и градини също ще получават държавни пари. По този начин, разясни Дамянова, ще се разшири достъпът до образование, от една страна, и ще се повиши конкуренцията между образователните институции, от друга. 

Законопроектът за Народната просвета на левицата предвиждаше предучилищното обучение и възпитание да е задължително от учебната година, чието начало е в годината на навършване на петгодишна възраст на детето. Според проекта училищното обучение е задължително до навършване на 18-годишна възраст и започва от учебната година, чието начало е в годината на навършване на 7-годишна възраст на детето. По преценка на родителя децата могат да тръгват на училище и на 6 г.

За задължителното предучилищно обучение на децата в публичните детски градини и училища родителите да не заплащат такси за дейностите, финансирани със средства от Държавния и от общинските бюджети. Ресурсните центрове също трябва да получават пари от държавата, смятат още от левицата.

Учителите са длъжни да преподават на български език и да подпомагат децата и учениците при овладяването и прилагането на книжовните му норми с изключение на учебния предмет "Чужд език", на учебния предмет "Майчин език" и на учебните предмети на чужд език.

"Изправени сме пред необходимостта средното образование да стане задължително, в момента сме в парадоксална ситуация - по-лесно може да се завърши университет, отколкото средно училище", коментира по време на дискусиите Жаблянов.

Затова БСП настоя инспекторатът по образование да остане част от просветното министерство и да е на пряко подчинение на министър-председателя.
Социалистите искат и "за" въвеждането на един учебник по всеки предмет, за да има ефективна борба с корупцията в системата.

Местан: Ромите отпадат от училище заради системата

По време на дискусията лидерът на ДПС Лютви Местан заяви, че над 80% от отпадналите ученици са от ромски произход, което се кореняло в системата на предучилищното възпитание и подготовка на децата, цитира го "Фокус".

Имаме изследване в определени региони – от училище отпадат не просто ромски единици, а онези, които не са минали през системата на предучилищната подготовка и образование. Ако е имало възможност да посети детска градина минимум две години, той завършва основното си образование”, подчерта той.

По думите му на много места няма детски градини, затова настояват за нарочна държавна програма. Били необходими не повече от 200 млн. лева, за да има достатъчно детски градини във всички ромски квартали.