На националното външно оценяване по български език и литература, и по математика в седми клас, най-добре са се представили учениците от София-град, следвани от Смолян, Варна, Благоевград, Търговище.

На последните три места са седмокласниците от Ямбол, Ловеч и Сливен.

Във Враца и Пазарджик има рязко увеличение в средните резултати по български език в сравнение с миналата година, показва анализът на Министерството на образованието и науката.

Данните сочат, че учениците във всички региони са повишили резултатите си спрямо миналата година.

Единствените изключения са Търговище, където средният успех по български език и литература е по-нисък, но в рамките на статистическата грешка, и Габрово, където е по-нисък резултатът по математика.

Средният резултат от първия модул по БЕЛ е 34,67 т. - добър, а на този по математика е 28.52 т., което отново е добър. Тази година има повече отлични, добри и много добри оценки. Слабите оценки по първия модул са по-малък брой спрямо миналата година. Освен това повече ученици са работили и по втория модул от изпита по БЕЛ.

251 ученици са получили пълния сбор от 100 точки на изпита по математика спрямо едва 37 седмокласници за миналата година.

По БЕЛ шест деца имат сто точки. Миналата година ученикът с максимален брой точки по този предмет е бил само един.

По БЕЛ двойки са получили 7761 седмокласници спрямо 9481 през 2016 година. По математика слаби оценки имат 13 533 ученици срещу 17 983 за миналата година.

"Резултатите на учениците са ниски там, където има проблем с обхващането на децата в образователната система и има ранно отпадане на ученици от уязвими групи", коментира министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.

Успеваемостта на учениците от София на националните външни оценявания могат да се видят по математика тук >> и по БЕЛ тук >>

Къде грешат седмокласниците

Изводите от националното външно оценяване са, че учениците все по-успешно изпълняват поставената им дидактическа задача при преразказа, обясни Евгения Костадинова - директор на Дирекцията "Съдържание на предучилищното и училищното образование".

Тя отбеляза, че са се увеличили обаче учениците, дописвали текста за преразказа.

Седмокласниците все още се затрудняват да разпознават видовете сложно изречение по състав, което се отразява на познанията им за пунктуацията.

Учениците не успяват да извличат информация от текст, която не е пряко повторена.

Сред най-често срещаните грешки са преобразуването на пряката реч в непряка, личи и неумение да съвместяват глаголните времена.

По математика седмокласниците са показали умения за намиране на стойност на израз и на корен на линейно уравнение, умеят да определят елементи в еднакви триъгълници, да определят различните видове ъгли, получени при пресичането на успоредни прави с трета права. Все повече ученици работят върху алгебричните задачи в сравнение с геометричните, каза Костадинова.

Относно сгрешеният регламент на задача 24 от изпита по математика, от просветното ведомство отчитат единични случаи, в които учениците са се опитали да построят триъгълник с близки до реалните размери.

Приемът е само с точки

Тъй като през тази година приемът в гимназии ще е само с точки, скала за преобразуване на точките в оценки по шестобалната система има само за първия модул от двата изпита. При него "тройката" е равна на 16 точки, а пълен отличен се получава при 65 точки. Отличен успех се присъжда от 57 точки нагоре.

Срокът за подаване на заявленията за класиране е от 16 юни до 22 юни 2017 г. Учениците могат да кандидатстват за прием в неограничен брой училища. Всяка избрана паралелка трябва да бъде вписана като отделно желание.

Четвъртокласниците най-добри по БЕЛ

Четвъртокласниците показва по-високи резултати, като по български език и литература, така и по математика и по предмета "Човек и общество" в сравнение с предходната учебна година.

Най-чувствително е подобряването на резултатите по БЕЛ. Най-висок е средният им резултат по "Човекът и природата", но е по-нисък в сравнение с предходните две години.

От МОН отчетоха, че се забелязва изравняване на разликите между резултатите на въпросите с избираем и със свободен отговор. Това показва, че все повече ученици вече могат да аргументират твърдения, да решават задачи с приложен характер, да избират и да доказват избора си.

Външното оценяване в четвърти клас по БЕЛ показва, че учениците могат да разпознават видовете изречения по цел на изказване, овладели са правописа на думите с "щ" и правилното писане на звучна съгласна пред беззвучна.

По БЕЛ децата са се затруднили при разпознаването на подлога в изречението и при правописа на гласните в неударени срички /задъхано, покрити/.

По математика учениците добре са се справили с четенето и писането на многоцифрени числа, както и са започнали по-добре да решават геометричните задачи.

Четвъртокласниците са се затруднили по математика "при моделирането на ситуация с числов израз" (текстова задача), обясниха от МОН