Конференцията 25 ONLINE, организирана от Dir.bg по случай 25-ия рожден ден на най-големия информационен портал в България, събра на една сцена водещи международни и български експерти в медиите и технологиите, анализатори на аудитория и бизнес. Потърсихме заедно отговор на тези и още много въпроси, които стоят пред издателите, журналистите и потребителите.

Специално за читателите на Dir.bg говори един от ключовите участници - председателят на борда на директорите на Асоциацията за дигитален маркетинг и реклама Константин Камарас. Страстта му към медиите започва още в началото на кариерата му през 90-те години. Камарас създава IAB Гърция през 2001-ва, а година по-късно става съосновател на IAB Europe. Също така работи като съветник на OPA Europe за премиум съдържание и най-добрите практики в областта на дигиталната журналистика. 

- Благодаря Ви, че сте тук за празненствата по случай 25 години Dir.bg. Когато започнахте презентацията си, споменахте, че в началото на кариерата си сте били мениджър на вестник. Сега, години по-късно, светът се е променил много с технологиите особено когато става дума за медиите. Какво обаче не се промени?

- Първо, сърдечни благодарности за честта да бъда ваш гост и сърдечни поздравления за 25-годишнината на Dir.bg. Смятам, че знаете, че качествените новини в съвременните демократични общества са жизненоважни. И това е нещо, за което трябва да се грижим. И наистина, за да отговоря на въпроса Ви, това би било отправната точка. Това, което не се е променило от дните ми на студент преди повече от 30 години, когато защитих дипломна работа по мениджмънт на вестници и отидох да работя в най-голямата за времето си пресгрупа в Гърция, е значението на качествените, достоверни и задълбочени новини за едно демократично общество, разпространявани на хартия, в ефир или онлайн. Проблемът е, че това се превърна в много по-сериозно предизвикателство, защото издаването на вестник е свързано с много процеси. Трябва ви хартия, трябва да имате печатница. Става въпрос за сериозна дейност. И знам, че споделям очевидното, но е важно да го подчертая. Конкуренцията за създаване на новини е огромна. Ето защо достоверността е изключително важна, качеството на продукта също, защото има много "боклук", който живее своя живот в пространството. Ето защо рисковете от дезинформация са големи. Още по-страшното е, че дезинформацията се превръща в реален проблем. Качественото публикуване на новини остава от основно или фундаментално значение за западните общества. Но това се превръща в много по-комплексен въпрос.

- От миналото към настоящето и към бъдещето. Ще Ви задам един труден от моя гледна точка въпрос. Как смятате, че хората ще получават информация след 15 години?

- Ами, знаете ли, футуризмът никога не е бил моята сила? И трябва да кажа, че когато за първи път гледах "Minority Report" преди 25 години, си помислих, че това не може да се случи. Ако сега гледате филма, ще видите, че като изключим летящите коли, всъщност голяма част от нещата се случиха. Същото си помислих, когато гледах филма с Хоакин Финикс и с гласа на Скарлет Йохансон - "ТЯ", умопомрачителен, невероятен филм, но и страшен. И си казах: "Знаеш ли, това това може би никога няма да е реалност, но не се знае". Вашият личен асистент вече е с изкуствен интелект, вие се възползвате от изкуствения интелект със Siri и Alexa. Да имате личен асистент с изкуствен интелект, който ви съобщава персонализирани новини всяка сутрин вече не е сюрреалистично. Аз нямам проблем с това. Разбира се, в зависимост от това какъв вид са новините, как се подбират, как се проверяват, колко са достоверни.

- В известен смисъл това е реалността в момента, защото имаме езикови модели като Chat GPT, например, Рое и др., и те могат да действат като лични асистенти в известен смисъл...

- Тук въпросът е свързан с прогреса. Но не забравяйте, че технологичният прогрес по дефиниция е неутрален. По дефиниция технологията е неутрална. Когато за първи път сме изобретили ножа, той е бил неутрален инструмент. Можете да го използвате, за да си нарежете храната и да ядете. Можете да го използвате, за да прободете някого. Същото се отнася и за всяка технология. Истинският въпрос е дали чрез Chat GPT в близкото бъдеще издателите могат да открият нов бизнес модел. Премиум издателите на качествени новини, които инвестират в журналистиката, инвестират в проверка на информацията, инвестират в разследващи практики и т.н., могат да имат реалистичен бизнес модел и следователно да печелят от сегашното положение. Такова решение все още не е намерено. Оттук идва и въпросът, че на много издатели ще се наложи да плащат, ако публикуват съдържание, създадено от чат GPT. Ще трябва да плащат лицензионна такса. Въпрос на дискусии.

- Да, същото е и с генераторите на текст в изображение и т.н.

- Точно така.

- В речта си за медийни абонаменти говорихте, че това е наистина важно в днешно време. Аз, като медия, как да накарам хората да се абонират?

- Е, знаете ли, това е въпросът за милион долара...всъщност е за много повече от милион долара. Трябва да имаш сравнително голяма аудитория. Също да създавате уникален продукт за продажба, защото в този смисъл новините са продукт като всеки друг, но специален продукт, което означава, че вашият уникален продукт може да бъде съдържанието, което създавате, може да бъде и потребителският интерфейс, който предоставяте, и може да бъде начинът, по който се разпространява информацията. И така, има продукт, има ценообразуване, има опаковка, има разположение, има дистрибуция. Аз винаги съм бил романтик, когато става дума за съдържанието. След като имате всичко това, трябва да помислите колко хора може да са готови да платят и дали ще ви излязат сметките. Понякога се получава, понякога не. Но се започва така.

- А колко е важно да тествате аудиторията си, за да сте успешни в бизнес план?

- По отношение на абонаментите, имате предвид?

- Да!

- Това се прави с безплатни абонаменти. В близкото минало моделът беше - безплатен първи месец и след това си плащате. Много хора се регистрираха. И след като месецът свърши, получавате 98% откази от абонамента. Сега издателите казват "Не" на този модел. Това, което правят, е да вземат едно евро за първия месец, защото искат да пробват аудиторията си. Концепцията е да бръкнете в джоба си, да извадите петдесет цента и да ги дадете за нещо, което ще получават един месец. Това е жест, който може да промени манталитета, надявам се.

- Да... нещо, което беше много интересно за мен. Вие споменахте, че аудиото е новото видео. Можете ли да ни разкажете повече? Разкажете повече за проблемите с монетизацията?

- Е, знаете, че издаването на премиум съдържание, исторически идва от вестниците. Вестниците са текстова медия, която вече е имала проблеми. В средата на миналия век с навлизането на фотографията в пресата, се създава скандал. Сега, всички разбираме, че когато се премине отвъд текста и се създава аудиовизуално съдържание, е сложно и прекалено амбициозно. Аудиото е по-евтино за производство, може да се консумира паралелно с други дейности и може да се консумира и на открито по-лесно, особено в една постпандемична среда, в която всички жадуваме да сме на открито, както е сега. Също така, изглежда, че е много популярен сред поколението Z. Допада на всички, защото ги мързи да четат като моите деца. Знаете ли, знам, че днешните тийнейджъри, които обичат да четат безкрайни текстове, са много малко. Повечето от тях намират аудиото за по-удобен начин на получаване на информация. Разбирам ги. Тази инвестиция е много важна. Монетизацията обаче все още е предизвикателство. Все още трябва да работите директно с вашите спонсори, или след това да отидете на пазара и да знаете, че това ще отнеме време и ще изисква усилие. Но това не означава, че не трябва да го правите, особено ако разходите са ниски, което би означавало, че няма да фалирате.

- А какво мислите за директивата за авторските права? Авторските права са въпрос, за който се говори все повече и повече, особено напоследък, когато има толкова много независими създатели на съдържание...

- Директивата за авторското право прави нещо много важно, а именно установява принцип. И същият този принцип, за който казвате: "О, знаете ли, той е срещу Google или срещу Facebook!", не, той установява принципа, че създателите на съдържание трябва да получат възнаграждение. Това ще бъде полезно, когато се стигне до обсъждане на моделите на изкуствения интелект, защото вашата основа е същият принцип. Единственото, което искам да кажа, е - не очаквайте тези средства да променят живота ви, заемете се с това. Ако бяхме използвали безкрайните часове, които имахме за обсъждане на директивата за авторското право в реална работа по нашите продукти, вече щяхме да сме прогресирали много. Така че нека продължим напред.

- YouTube и TikTok Вие ги нарекохте задължителни медии на бъдещето. Каква роля според Вас ще имат те? Защото те имат голяма роля и в настоящето при някои определени аудитории?

- В близко бъдеще. Не мисля, че това е вероятно да се промени. YouTube има фантастичен модел, много добре усъвършенстван. Повечето издатели са доволни от него. Те оценяват обхвата. Те оценяват допълнителната аудитория. Оценяват споделянето на приходите. Оценяват факта, че им се дава възможност да продават собствения си труд и в TikTok. Дори и да няма пряк път за монетизация в момента, не можете да си позволите да не присъствате. Всичко останало не е задължително.

- Благодаря Ви много, г-н Камарас.

- За мен беше удоволствие да бъда с Вас и всичко най-добро през следващите 25 години.


Как се промени средата в журналистката през последните 25 години? В поредица от интервюта своите отговори пред Dir.bg дадоха още:


Проектът се реализира с подкрепата на:

Филип Морис България, Dundee Precious Metals, A1, "Главболгарстрой", "Инвестбанк" АД, Black Sea Gold, Chivas Regal, Devin, Arteks Engineering

Медийни партньори на проекта са:

БТА, БНТ, БНР, bTV Media Group, Дарик Радио, списание "Мениджър" и агенция "Булфото"