Новите модели за приходи на премиум издателите бе темата във фокуса на втория панел от конференцията 25 ONLINE, организирана по случай 25-ата годишнина на Dir.bg.

Сесията бе посветена на източниците на приходи в съвременната журналистика, програматик каналите и новите предизвикателства в отношенията между издателите, рекламодателите и технологичните гиганти.

Водещ лектор бе председателят на борда на директорите на IAB Europe Константин Камарас, а модератор - изпълнителният директор на Etarget Bulgaria Христо Николински. Лектори още бяха Александър Варов, Благовест Йорданов, Зоя Василева и Ани Великанова.

Снимка: Петър Йорданов

"Много ви благодаря за поканата, за мен е чест и удоволствие да присъствам на тази конференция. Аз съм от старата школа и също така много високо ценя старите ценности в публикуването на новини, защото те носят ползи за обществото. Затова, според мен, независимостта на новинарските брандове в едно демократично общество е много важна. Едно от гурутата в управлението на печатните медии през 80-те години казваше - "Вестникът е продукт, но е и специален продукт". И аз все още вярвам в това кредо", заяви Константин Камарас.

По думите му една трета от аудиторията би плащала за новини при определени условия, а 20 процента отделят средства, за да бъдат информирани.

Снимка: Петър Йорданов

"Ключовите аудитории са жените и поколението Z. Те са най-интересни и могат да бъдат привлечени. Но трябва да се мисли извън социалната рамка. През последните години някои издатели смятат, че отговорът на всичко са социалните мрежи, но трябва да подходим много внимателно", предупреди Камарас. 

Председателят на борда на директорите на IAB Europe изтъкна, че в момента все повече издатели инвестират в аудиформати - т.нар. подкасти. 

По думите му е много важно за всеки един сайт как са разположени новините на първата му страница.

"Хората няма да скролват много дълго надолу, а заглавията стават все по-важни. Затова е и добре новините да бъдат публикувани с едно и също заглавие в печатното издание и в онлайн страницата на медията", добави Константин Камарас.

Снимка: Петър Йорданов

Според него издателите, които разчитат на директни плащания от платформите, ще бъдат разочаровани.

"Един от всеки четири потребители не кликат на изпратени линкове т.е трафикът ви няма да се увеличи. Изборът не е голям - трябва да инвестираме в директен трафик, а не в slide way трафик. Никой голям издател в Европа не може да си позволи огромен екип. В Европа има само две платформи, които са недостижими. Те имат много ясен модел за парично остойностяване и това са YouTube и ТикТок. Във втората се появи наскоро модел, в който генераторите на съдържание могат да го осребрят. Трябва да работим в много по-голяма степен в разпространението в реално време", обясни Камарас.

Изпълнителният директор на Etarget Bulgaria Христо Николински акцентира върху изкуствения интелект и как той може да повлияе върху създаването на качествено съдържание, както и върху програматик каналите, и видео и аудио форматите.

Снимка: Петър Йорданов

Според изпълнителния директор на NetInfo Александър Варов има огромни очаквания, че Google ще "излее едни пари", от което ще спечелят всички издатели.

"Това обаче са пълни глупости. Дори парите да са много в абсолютна стойност, на това не може да се разчита. Също така не е вярно и твърдението, че чрез изкуствения интелект ще се намалят хората, респективно разходите. Не можеш да махнеш журналисти и да сложиш ChatGPT. Изкуственият интелект е възможност да се разшири обхватът на съдържанието, което предлагаме", добави той.

По думите на Варов, издателите трябва да се фокусират върху това какво съдържание би било ценно.

"Нека си дадем сметка, че отдавна живеем в алгоритмична реалност. Просто в момента има евтини и достъпни технологии, които са примитивни и ние, като някакви дигитални маргинализирани пазари, можем да започнем да ги използваме. Но ние трябва да се фокусираме върху това какво съдържание би било ценно. Най-ценните данни за издателите са данните на клиентите и това как те се използват от рекламодателите", категоричен бе изпълнителният директор на NetInfo. 

Снимка: Петър Йорданов

Според него телевизионната реклама е предпочитана от рекламодателите, не защото пазарът е "тъп и е лесно", а защото работи. "Ако има проблем с нея, то не е с ефективността й. Най-ефективният ценово канал винаги е била телевизията. Тя дава много данни и в края на деня разбираме как работи тази реклама", защити тезата си Александър Варов. 

Търговският директор на Investor Ани Великанова изтъкна факта, че издателите трябва да бъдат позиционирани в големите платформи като Google и Facebook, но големият проблем идва, когато трябва да се състезават за едни и същи пари с рекламодателите.

"И двете компании разчитат на чуждо съдържание, а ние, като издатели, знаем колко е скъпо създаването му. За мен изкуственият интелект създава повече въпроси, отколкото имаме отговори. Едни от тях са свързани с авторските права на продукта, който си произвел с помощта на изкуствения интелект. След като толкова дълго основният наратив на всички в рекламата е бил таргетирането, сега ще се наложи да се промени начинът, по който мислим. Ограничението обаче ще доведе до това издателите да създадат нови модели, които са с по-универсално послание", заяви Великанова.

Снимка: Петър Йорданов

Според основателя и управляващ съдружник в ID Consult Благовест Йорданов използването на изкуствения интелект от издателите може да дадат възможност на потребителите допълнителна стойност. "Това е доста интересна възможност", отбеляза той. 

Снимка: Петър Йорданов

"Много се радвам, че живеем по времето на революцията на изкуствения интелект. Можем да я сравним примерно с изобретяването на колелото", каза пък Зоя Василева, директор "Дигитален отдел" на bTV Media Group.

Тя даде пример с използването на ИИ за създаването на вариант за сценарий.

"Около една седмица време отнема комуникацията между продукция и търговци, за да получим вариант за сценарий, а чрез изкуствения интелект това се случва в рамките на 2 минути. Доста е практично, много е лесно и основният план, който трябва да обобщя е, че хората няма да остават без работа, защото реално с ИИ се спестява механичната работа и оставя време за важните неща", аргументира се Василева. 

Снимка: Петър Йорданов

Българският интернет портал организира събитието, с което отбелязва своя четвърт век онлайн, за да бъде споделен опит от всяка страна, свързана с дигиталните медии. Разговорът за променящата се среда и предизвикателствата пред съвременните медии очертава последните трендове в издателския бизнес, добрите практики и работещите модели.


Как се промени средата в журналистката през последните 25 години? Своите отговори вече дадоха:


Проектът се реализира с подкрепата на:

Филип Морис България, Dundee Precious Metals, A1, "Главболгарстрой", "Инвестбанк" АД, Black Sea Gold, Chivas Regal, Devin, Arteks Engineering


Медийни партньори на проекта са:

БТА, БНТ, БНР, bTV Media Group, Дарик Радио, списание "Мениджър" и агенция "Булфото"