Конференцията 25 ONLINE, организирана по случай 25-ата годишнина на Dir.bg, стартира с дискусия, която да разкаже как се изгради българското уеб пространство, какви предизвикателства преодоляхме през годините и какво ни предстои, как ни помага анализът на съдържанието и как да се адаптираме към privacy-first future.

Модератор на първата сесия беше оперативният директор на Dir.bg Иван Брайков. Лектори още бяха Христо Христов, Георги Линков, Стилян Шишков, Виктор Иванов и Жюстин Томс

Иван Брайков, Христо Христов, Георги Линков, Стилян Шишков, Виктор Иванов и Жюстин Томс

Снимка: Петър Йорданов

В началото на дискусията участниците споделиха как са влезли за първи път в интернет и доколко според тях се е променило дигиталното пространство.

"Първото ми влизане в интернет беше през 1992-1993 година и беше изключително вълнуващо, влизаше се по бавна връзка, ако видиш картинка, си много щастлив, беше истинско приключение", спомни си преподавателят по онлайн маркетинг, медии и комуникации Жюстин Томс.

Жюстин Томс - преподавател по онлайн маркетинг, медии и комуникации

Снимка: Петър Йорданов

Управителят на Дарик Радио Христо Христов пък разказа, че при първото му влизане в интернет е бил на стаж в Би Би Си, а точно тогава е имало експлозия в метрото.

Жюстин Томс определи времето на дигитализация не като 25 години, а като 250.

"Лесно нямаше преди, лесно няма да има и сега, но конкуренцията беше по-малка. За да стартираш един проект, отнемаше много време. Сега можеш лесно да стартираш нещо, но не е гаранция, че ще има успех. Бяхме черната овца на българския интернет, лесно няма, сега е още по-трудно. Да изградиш бранд, е изключително трудно", обясни за своя път в онлайн пространството изпълнителният директор на Sportal Media Group Стилян Шишков.

Стилян Шишков - изпълнителен директор на Sportal Media Group

Снимка: Петър Йорданов

По думите на съоснователя и творчески директор на Studio X Георги Линков сега е намерен балансът в дигиталния дизайн, който да кореспондира и с продукта, и със съдържанието, така че не просто да има визия, но и да е функционален.

Всички снимки ВИЖТЕ ТУК >>

"Започна да се случва едно догонване от графична и функционална гледна точка от страна на уеба, защото дизайнът е комуникация и това е основната му роля. Затова насърчавам младите колеги да се интересуват и от архитектура, и от принтдизайн, защото това, което правим като продукти, има много важна функционална компонента, заяви Линков и продължи:

"С развитието на индустрията и бизнесите, които ползват интернет, стана ясно колко е важен балансът между функционалността и визията. От една страна - всички го знаят, от друга - е трудно да бъде намерен, защото не всички успяват да го намерят и да изпъкнат сред останалите. Съдържанието е третата компонента".

Георги Линков - съосновател и творчески директор на Studio X

Снимка: Петър Йорданов

От своя страна Христо Христов отбеляза, че има две важни дати в дигиталния свят - 1997 година и 2004 година. Тогава се появяват два от знаковите представители на господаря в днешния нет - т.нар. Биг Тек (Alphabet (Google), Amazon, Apple, Meta (Facebook), и Microsoft).

"Тогава се появиха Google и Facebook. Загубихме битката с големите платформи, даже не я и поведохме. Има и други битки, които загубихме, загубихме битката с телевизията. Ние си останахме затворени в един малък пазар. Пазарът отсява тези, които не могат, и поощрява тези, които успяват", коментира още Христов.

Христо Христов - управител на Дарик Радио

Снимка: Петър Йорданов

По думите на лекторите традиционните медии много късно да успели да се трансформират и да се реализират в онлайн пространството.

"Традиционните български медии много късно се сетиха, че има интернет, това позволи на Google и на Facebook да се настанят тук. Това се случи, защото те закъсняха", подчерта Томс.

"Рецептата да преборим Facebook и Google е да инвестираме в хората. Процесите са естествени", добави управляващият редактор "Синергия на съдържанието" в Медийна група "България" Виктор Иванов.

Виктор Иванов - управляващ редактор „Синергия на съдържанието“ в Медийна група “България”

Снимка: Петър Йорданов

Според участниците в дискусията в България има топ продукти, а "трудностите са ни накарали да правим топ неща, доста по-добри от други пазари".

"Имаме нужда от нови лидери, които да действат проактивно за мислене от утре, а не от днес, не търсим месия, но трябва ние да направим законите", категорична беше Томс.

Българският интернет портал организира събитието, с което отбелязва своя четвърт век онлайн, за да бъде споделен опит от всяка страна, свързана с дигиталните медии. Разговорът за променящата се среда и предизвикателствата пред съвременните медии очертава последните трендове в издателския бизнес, добрите практики и работещите модели.


Как се промени средата в журналистката през последните 25 години? Своите отговори вече дадоха:


Проектът се реализира с подкрепата на:

Филип Морис България, Dundee Precious Metals, A1, "Главболгарстрой", "Инвестбанк" АД, Black Sea Gold, Chivas Regal, Devin, Arteks Engineering

Медийни партньори на проекта са:

БТА, БНТ, БНР, bTV Media Group, Дарик Радио, списание "Мениджър" и агенция "Булфото"