6 ценности ще спасят журналистиката, а бързината не трябва да измества качеството
От 2021 г. търсенето на новини намалява по целия свят и това се случва за първи път в историята, заяви директорът на AKAS Люба Късова, водещият лектор в четвъртия панел "Повече от хиляда думи"
Нужни ли са повече от хиляда думи за качествена новина? Във фокуса на четвъртия панел от конференцията 25 ONLINE, организирана по случай 25-ата годишнина на Dir.bg, са едни от най-важните въпроси пред журналистиката, а именно - качеството на съдържанието, иновативните медийни формати и визуалната и аудио журналистика.
Водещ лектор на дискусията за доверието към професията, за различните аудитории и нагласите на младото поколение бе Люба Късова, директор на AKAS, журналист и анализатор. Модератор бе програмният директор на Радио "Фокус" Ива Дойчинова. Лектори още бях Найден Тодоров, Илияна Захариева, Васил Върбанов и Евгени Димитров.
"Новинарската индустрия е в дистрес, както в България, така и в чужбина. Има три основни проблема, а първият от тях е, че българите обръщат гръб на новините, като интересът към новините намалява, а процентът на хората, които избягват да четат и гледат новини се увеличава", заяви Късова.
Тя подчерта тревожния факт, че от 2021 г. търсенето на новини намалява по целия свят и това се случва за първи път в историята.
"Когато анализираме данните на Ройтерс виждаме, че само половината от българите се интересуват изключително или много от новините. Това е с една пета по-малко в сравнение с броя им преди 5 г. А когато погледнем към младите - от 18 до 24 г. - по-малко от една трета се интересуват от новини. И броят им също е спаднал с една трета през последните пет години", добави директорът на AKAS.
По думите й 80 на сто от българите отвреме навреме избягват да гледат и четат новини.
"Това са огромен брой хора, които са много лабилни за индустрията и е много важно да се погрижим за тях преди да стане късно", категорична бе Люба Късова.
По думите й, вторият проблем за медиите е, че само малка от аудиторията вярва на новините. "Това, което е по-шокиращо е, че още по-малко журналисти вярват в собствената си професия", добави тя.
Според данните към момента, само една трета от българите вярват на новините, но това е и тенденцията в много други държави.
"Но това, което най-много ме шокира, когато анализирах данните е, колко малко журналисти вярват в професията си. Едва 1 от 10 български журналисти вярват в това, което правят, а България е на 49-о от 51 места в доверие в новините", каза още Люба Късова.
Директорът на AKAS открои третия проблем, който е не по-малко съществен - приходите на медиите. Според последните данни приходите на българските печатни медии се очаква да намалеят с повече от 40 процента.
"Ключовите фактори по отношение на аудиторията, които водят до проблеми в новинарската индустрия са, че новинарското отразяване не отговаря в достатъчна степен на нуждите на аудиторията. 43 процента от интервюираните казват, че искат повече международни новини. А в същото време само 6 процента от първата страница на медиите са били посветени на международни новини. 85 на сто от българите казват, че медиите трябва да отразяват набор от различни гледни точки и да оставят на хората да решат. Друг проблем е, че използването на факти е крайно недостатъчно. В същото време ниската степен на ангажираност с факти и научни открития създава благодатна почва за дезинформация в България", коментира още Люба Късова.
По думите й българите проявяват и най-много полово стереотипно мислене сред гражданите на страни от ЕС.
"Те са най-склонни да възприемат ролите на мъжете и жените по стереотипен начин - основната роля на жената е да се грижи за семейството, а на мъжа - да прави пари. Един от начините, по които тези норми прозират в новините е, че мъжете се цитират четири пъти повече в тях, като източници на информация, от жените. Но има 6 ценности, които ще спасят журналистиката и медиите - честност, любознателност, смелост, човечност, любов към фактите и надежда", завърши Люба Късова.
Директорът на Радио "Фокус" Ива Дойчинова даде старт на дискусията, в която сред основните акценти бяха дезинформацията, фалшивите новини, както и има ли риск изкуственият интелект да замени журналистите.
Според председателя на Българската асоциация на спортните журналисти Найден Тодоров качествената журналистика, която използва повече от 1000 думи, се намира в една непрестанна тежка и пандемична обстановка.
"Истинският проблем е пандемията, в която живее качествената журналистика и там намирането на лекарство е наша отговорност. Ние сами трябва да намерим и страстта - това не може да ви го даде никой друг. Но най-страшното нещо не е изкуственият интелект. А това, че в момента ние сами го вкарваме в естествения капацитет, с който разполагаме. Защото така създаваме ботове - хора, които само копират и препредават информация. Ето това са ненужните хора. Така че, нека първо се правим с този изкуствен интелект, който ние внедряваме", каза той.
Директорът "Корпоративни комуникации" в А1 Илияна Захариева подчерта, че доверието в новините е световен проблем, но недоверие в момента съществува и то не само в медиите.
"През 2022 г. има спад в доверието не само в медиите, но и в правителствата, неправителствените организации и корпорациите. Същевременно някои търсачки имат ръст на доверието, а пресата всъщност е стабилна - при нея няма спад. Дигитализацията и ИИ вече са превзели живота ни. Затова търсим авторитети. Има проблем с инфодемията и той продължава да съществува, но вярвам, че преса ще продължи да има и тя ще има своето, макар и малко, но стабилно място", категорична бе Захариева.
Журналистът и радиоводещ Васил Върбанов пък коментира, че има голяма промяна в една от основните категории, в които човешкият мозък мисли - минало, настояще, бъдеще
"Това е начинът, по който общуваме. Но голямото нещо, което се промени заради технологиите е възможността да не гледаш това, което дават в момента по телевизията, а да си го върнеш. Този ефект още не е изследван, както и психиката на този модел на разделяне на минало, настояще и бъдеще", обясни той.
По думите му медиите са подложени на оценка, че обществото губи доверие в тях, но това твърдение е на социологическите агенции. "Но защо трябва да се доверяваме на социолозите повече, отколкото на медиите" попита Върбанов.
Основателят и собственик на фотографска агенция "Булфото" Евгени Димитров обърна внимание на важността на фотожурналистиката и силата на информацията, която един кадър дава.
"Когато през 2000 г. ние започвахме, снимането с дигитален фотоапарат изглеждаше като фантастика. В момента вече е ежедневие. В някаква степен в момента употребата на този фотоапарат не е ясно дали е предимство, защото не е ясно дали изпратената снимка ще е най-качествената. Бързината във фотожурналистиката се превръща в по-важен фактор от качеството. Другото, което промени нещата е, че снимката дава много информация. За мен обаче най-важното е ние да запазим своя висок професионализъм и качество - снимката да не лъже и да бъде запомнена", заяви Димитров.
Основателят на "Булфото" обясни как хората могат да различат реалната снимка от фалшивата, за да не се поддават на манипулации.
"Всички фалшиви снимки имат мека градация на светлосенките, каквато никога и никъде не съществува в реалния свят", каза Евгени Димитров.
Как се промени средата в журналистката през последните 25 години? Своите отговори вече дадоха:
- Антон Хекимян: Трябва непрестанно да отстояваме истината и журналистическите принципи
- Светослав Иванов: Най-важната задача пред истинските медии е да бъдат пазители
- Константин Вълков: Политическата коректност е бич, с който трябва да се борим
- Евгений Тодоров: Имаме нужда от честна журналистика, не от занаятчии
- Златният радиоглас на България Божана Димитрова: Свободата на словото е най-първо състояние на духа
- Гласът-легенда Васил Върбанов: Когато не знаеш какво да кажеш, винаги казвай истината. Лесно е
- Бойко Василев: Лъжата ще стане основно човешко право, несъвършенството ни прави хора
Проектът се реализира с подкрепата на:
Филип Морис България, Dundee Precious Metals, A1, "Главболгарстрой",
Медийни партньори на проекта са:
БТА, БНТ, БНР, bTV Media Group, Дарик Радио, списание "Мениджър" и агенция "Булфото"