С изкуствения интелект хакваме цивилизационния код, до 2-3 г. той ще дехуманизира историята
Периодът на безплатните пари свърши, пандемията също, връщаме се обратно към ситуацията отпреди, заяви Бенедикт Евънс - водещият лектор в третия панел на 25 ONLINE - "Стъпки в бъдещето"
Конференцията на Dir.bg 25 ONLINE продължи с третата сесия на тема "Стъпки към бъдещето" - дискусия за новостите, изкуствения интелект, факт чекинга, социалните медии. В какво да инвестираме - в таланти или в технологии? Кои нови продукти и платформи се задават на хоризонта?
Ирина Недева, Георги Караманев, Поля Александрова, Мариана Тодорова и Георги Малчев
Водещ лектор беше независимият анализатор Бенедикт Евънс, а модератор е председателят на АЕЖ-България Ирина Недева. Като лектори, на сцената излязоха още Георги Караманев, Поля Александрова, Мариана Тодорова и Георги Малчев.
"Като мислим за технологиите, трябва да си представим как времето тече. Техиндустрията в момента мисли какво ще се случва през 2030 година", заяви независимият анализатор Бенедикт Евънс.
"През последните 20 години с появата на интернет рекламата се промени фундаментално, САЩ, Китай и Великобритания са дигитални. Само двама от най-големите участници на пазара са медийни платформи, другите са техплатформи. Имаме и трансформация на концентрацията, но не трябва само да говорим за реклама и търговия, а как да стигнем до клиентите. Много от гигантите използват всички канали за тази цел", добави Евънс.
По думите му след пандемията търговията на дребно, особено в Щатите, вече изглежда по различен начин - с нови складове и разширени пространства, а гиганти като "Амазон" са превърнали дигиталната реклама в основен канал за приходи, при това и особено печеливш и без капиталови разходи.
"Рекламата е еволюция на търговията на дребно и брандовете, които правят преструктуриране на каналите за разпространение", обясни анализаторът.
Според него "софтуерът изяжда света", а дигиталните технологии извеждат нови реалности за търговците на дребно.
"В комбинирането на брандове всичко се свежда до мащабиране на логистиката, на производството. Ситуацията в днешни дни е много по-различна от тази през 1995 година, има безкрайни възможности за потребителя, но е важно как ще се ориентираш в това море от продукти. Рекламата е най-добрият начин да поддържаш един продукт", подчерта Бенедикт Евънс и добавя:
"Днес сме променили това, което правим на компютрите, за да може да управляваме бизнесите".
По думите му преди година се е смятало, че на преден план за развитието на дигиталните технологии са Метавселената или криптото, 98% от тези неща са се превърнали просто в ненужен шум.
"Какво се е променило - трябва да се върнем 10 години назад към първите методи на машинно учене, когато се произвеждаше софтуер, който можеше да разпознава картинки. Това, което установихме, че трябва да се замислим за високо ниво на абстракция. Софтуерът сега е способен да разпознава реч, език, да прави превод", отбеляза Евънс и допълва, че вероятно начините, по които използваме Google, ще се променят.
"Ще попитаме Chat GPT един въпрос и той ще ни предостави информация, вместо да я търсим в сайтовете в Google", подчерта експертът.
"През следващите 10 години най-вероятно ще бъдем фокусирани върху изкуствения интелект. Нямаме теория дали това, което разработваме, ще ни доведе до резултат. Все едно проектираме ракета, която да ни отведе на Луната, но не знаем какво е гравитация - не знаем какво ще се случи", посочи още анализаторът и продължи:
"Търсим, без да можем да променим фактите. Има много въпроси, на които не знаем отговорите - какво е нивото на грешката, как я редуцираме и каква е цената тези модели да бъдат обучени, защото в момента са вложени доста милиони в Chat GPT".
Всички снимки ВИЖТЕ ТУК >>
"Периодът на безплатните пари свърши, пандемията свърши, връщаме се обратно към ситуацията отпреди. Имаше усилено обсъждане на възможностите, които ни предоставят от технологиите, компании като Zoom успяха да се възползват от това, много е важно да се съсредоточим колко хора присъстват онлайн. Интернет се създава като малка ниша, а сега огромен брой хора имат смартустройства. Бъдещето само ще покаже какво предстои", каза на финала на речта си водещият лектор на третия панел на 25 ONLINE.
След неговите думи началото на четвъртата дискусия даде модераторът - председателят на АЕЖ-България, Ирина Недева. Тя попита какво е за другите лектори изкуственият интелект.
"Преди 3 години нещата, които сега са около нас, изглеждаха футуристично. Изкуственият интелект е навсякъде около нас", заяви на старта на сесията писателят, журналист и програмист Георги Караманев.
"AI за мен е лична история още опреди 25 години, когато Dir.bg беше на началната ми страница. През 2014 г. реших, че с това ще се занимавам, сега тази тема дори измести COVID или дори войната в Украйна. В момента всички наши емоции могат да бъдат деконструирани от изкуствения интелект. Присъствието на AI поставя философски въпроси да погледнем себе си и дали можем да контролираме нещо, което не разбираме", обясни футурологът и доцент в Института по философия и социология към БАН Мариана Тодорова.
Мариана Тодорова - футуролог, доцент в Института по философия и социология към БАН
Снимка: Петър ЙордановСпоред Караманев с навлизането на изкуствения интелект в дигиталното пространство започва и битка за истината, тъй като вече всичко ще може да бъде симулирано.
"Надявам се журналистите да се върнат на мястото си на портата на истината. Трябва да се върнем към корените си и към нещата, които сме забравили. Можем да дадем скучните неща на изкуствения интелект", подчерта Караманев.
От своя страна, Поля Александрова, ръководител "Корпоративни комуникации" на Philip Morris Bulgaria, заяви, че тенденцията е да намаляваме вредите, свързани с вредните ни навици и да подобряваме живота си. За да се случи това, е важно най-вече да имаме достъп до достоверна информация.
"Ако информацията не е поднесена правилно и не е базирана на факти, няма да постигнем този ефект, към който се стремим. Важно е постоянно да се борим с дезинформацията, а хората да имат достъп до информация за продуктите, които намаляват вредата, за да могат да правят информиран избор. Важно е фактите да достигат до всички заинтересувани в процеса, а иновациите да бъдат регулирани и прилагани навреме, за да да има в крайна сметка полза за цялото общество", коментира Александрова.
Поля Александрова - ръководител "Корпоративни комуникации" на Philip Morris Bulgaria
Снимка: Петър Йорданов"Мисля, че хората са адаптивни и когато искат качествено съдържание, те ще го намерят", добави и изпълнителният директор на Xplora Георги Малчев.
По думите му с изкуствения интелект възникват и три нови вида маркетинг контекстуален, прогнозен и маркетинг с подсилено взаимодействие.
"Изкуственият интелект ни помага да правим неща, които сами не бихме направили толкова добре", обясни Малчев.
"Най-голямата заплаха е, че с AI ние хакваме нашия цивилизационен код, защото съдържанието, което ще има до 2-3 години в интернет, ще е създадено от изкуствен интелект, който ще пренаписва историята и ще я дехуманизира", категорична беше доц. Мариана Тодорова.
Българският интернет портал организира събитието, с което отбелязва своя четвърт век онлайн, за да бъде споделен опит от всяка страна, свързана с дигиталните медии. Разговорът за променящата се среда и предизвикателствата пред съвременните медии очертава последните трендове в издателския бизнес, добрите практики и работещите модели.
Как се промени средата в журналистката през последните 25 години? Своите отговори вече дадоха:
- Антон Хекимян: Трябва непрестанно да отстояваме истината и журналистическите принципи
- Светослав Иванов: Най-важната задача пред истинските медии е да бъдат пазители
- Константин Вълков: Политическата коректност е бич, с който трябва да се борим
- Евгений Тодоров: Имаме нужда от честна журналистика, не от занаятчии
- Златният радиоглас на България Божана Димитрова: Свободата на словото е най-първо състояние на духа
- Гласът-легенда Васил Върбанов: Когато не знаеш какво да кажеш, винаги казвай истината. Лесно е
- Бойко Василев: Лъжата ще стане основно човешко право, несъвършенството ни прави хора
Проектът се реализира с подкрепата на:
Филип Морис България, Dundee Precious Metals, A1, "Главболгарстрой",
Медийни партньори на проекта са:
БТА, БНТ, БНР, bTV Media Group, Дарик Радио, списание "Мениджър" и агенция "Булфото"