Протестиращите пътни строители блокираха бул. "Цар Освободител" и бул. "Дондуков" пред Министерски съвет малко преди 9 часа. С днешния си четвърти национален протест те настояват за изплащане за неразплатени средства за свършена от тях работа.

По данни на полицията на протеста, който е организиран от Българската браншова камара "Пътища", се очакват около 3000 души и тежка механизация от около 100 пътни превозни средства. От Браншова камара "Пътища" отказват да се срещат повече с регионалния министър Виолета Комитова и искат оставката ѝ. Настояват за среща с министър-председателя Стефан Янев.

Всички снимки ВИЖТЕ ТУК >>>

Недоволните строители твърдят, че ще протестират всеки ден с тежкотоварна техника, докато не им се реши казусът. В днешния ден те за първи път изкараха тежка техника по улиците на София.

От СДВР уверяват, че е създадена необходимата организация за безпроблемно преминаване на техниката. Ще бъдат ангажирани всички сили на "Пътна полиция" и "Охранителна полиция" на СДВР.

Въведени са и промени в организацията на движение. От 7.00 ч. до 12.00 ч. се забраняват престоят и паркирането на пл."Александър Първи". От 8.00 ч. до 12.30 ч. се забранява влизането на пътни превозни средства по бул. "Цар Освободител" между ул. "Георги С. Раковски" и бул. "Дондуков".

Снимка: БТА

ОТ МРРБ обявиха преди дни, че са готови на разговори, но само със собствениците на фирмите, за да излязат те на светло. Вече четири месеца двете страни не могат да се разберат как да бъдат изчистени задълженията.

Снимка: "Булфото"

Пред журналисти председателят на Управителния съвет на Камарата Стефан Чайков заяви, че двустранни срещи в Министерството на регионалното развитие и благоустройството със собствениците на фирмите няма да има.

Не е получена такава покана и собствениците са упълномощили Камарата да преговаря от тяхно име.

"Срещи на четири очи, които са абсолютно неприемливи за който и да е министър, няма да има", допълни Чайков.
Снимка: "Булфото"

"Бездействието на госпожа Комитова ще доведе до допълнителни щети за бюджета", заяви председателят на Камарата.

Става дума за общо над 930 млн. лева, от които фактурираните разходи са 222,5 млн. лева, а сертифицираните нефактурирани разходи - 710,5 млн. лева за дейности по текущ ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа.

В същото време заместник регионалният министър арх. Иван Шишков подчерта, че пътностроителни фирми са получили почти милиард и половина аванси за обекти, като се строи само 363 млн., а над милиард лева са изплатените аванси за обекти, за които все още няма готовност да се строи. Той коментира четвъртия национален протест на пътностроителния бранш в студиото на "Денят започва" по БНТ.

"Един от основните проблеми, които съществуват между нас и фирмите, е затова, че държавата, в лицето на МРРБ, иска да гарантира парите, които са на целия български народ. Няколко пъти стана въпрос, че има големи инфраструктурни обекти, за които са раздавани пари, за които няма планове - тоест очевидно ще започне да се строи с години напред, а в част от тези фирми има над милиард на българските данъкоплатци. Затова ние искаме да водим разговор с тези фирми как ще гарантираме парите на държавата, които са в тях. Считам, че това е фундаментален проблем", отбеляза арх. Шишков.

По думите му на част от пътностроителните фирми са раздавани пари по непрозрачен начин и без правно основание.

Той посочи, че е възможно протестът да е политически, тъй като лице на протеста от петък е бил бившият председател на Управителния съвет на АПИ от управлението на ГЕРБ Лазар Лазаров. Но въпреки това ръководството на регионалното министерство иска да води диалог, за да реши проблема по напълно законов начин, а не както се е извършвало до момента. Арх. Шишков призова строителните фирми да съдействат, за да се разбере кой е строителят на незаконното строителство на лотове 4 и 5 на АМ "Хемус".

Представители на ръководството на Българската браншова камара "Пътища" и собственици на пътностроителни фирми внесоха в Министерския съвет открито писмо до служебния премиер Стефан Янев.

"В това писмо ние ясно показваме несъстоятелността на тезите на госпожа Комитова и основанието ни да искаме нейната оставка", каза председателят на Управителния съвет на Камарата Стефан Чайков пред протестиращите пред Министерския съвет работници от пътностроителните фирми.

"Надяваме се премиерът да вземе мерки, да прояви разум и да възобнови диалога между бранша и правителството, допълни Чайков. - Ще бъдем тук, докато постигнем търсените от нас резултати."

"Ще стигнем и до съд. Тогава държавата много бързо ще се натовари със допълнителни задължения, в размер, по наша оценка, от над 60 милиона лева само до края на настоящата година. Опитвахме се да избегнем това, но липсата на диалог и протакането във времето за намиране на решение не ни дава повече възможности", се казва в писмото до Стефан Янев.

След като писмото бе внесено в МС, Чайков коментира пред журналисти, че в него се оборват една по една "нелепите тези на госпожа Комитова" и се иска среща с премиера за намиране на трайно решение на проблемите в сектора.

"Към писмото има и правно становище от десет страници от известни български юристи, които ясно доказват юридическото основание за нашите искания", допълни Чайков.

В отговор на въпрос какви срокове са поставени от камарата за решаване на проблема, Чайков каза, че сроковете са в прерогативите на премиера.

"Ако той иска да вижда тази гледка всеки ден пред Министерския съвет, ние ще продължим", допълни председателят на Камарата.

Той отново повтори, че предложението за разсрочване на дължимото на пътностроителните фирми за срок от две години е неприемливо за фирмите заради инфлационния натиск.

"След две години от тези пари ще са изчезнали най-малко 20 процента", изтъкна Чайков и допълни, че от Камарата на настояват да бъдат получени поне 600 млн. лева до края на годината.