БТА
Без бележник до 3 клас, няма да пишат и оценки
На учениците от първи до трети клас включително няма да се поставят количествени оценки.
Това решиха депутатите с приемането на текстове от Законопроекта за предучилищното и училищното образование на второ четене, предаде БТА.
На учениците със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуална учебна програма, ще се поставят оценки само с качествен показател, които може да са: "постига изискванията", "справя се" и "среща затруднения".
Учениците от първи до четвърти клас, които не са усвоили заложените в учебната програма компетентности, няма да повтарят годината.
Няма да повтарят и ученици от дванадесети клас, които имат годишна оценка "слаб (2)" по един или по няколко учебни предмета или модула. Те ще могат да се явяват на изпити за промяна на оценката без ограничения на броя изпитни сесии.
Според приетите текстове в края на четвърти, седми и десети клас ще се провежда национално външно оценяване.
В самостоятелна форма ще могат да се обучават ученици по тяхно или на родителите им желание. В самостоятелна форма ще се обучават също и деца с изявени дарби, деца, които по здравословни причини, удостоверени с медицински документ, не могат да се обучават в дневна форма, както и лица, навършили 16 години.
Самостоятелната форма на обучение ще се организира след решение на експертна комисия, създадена към регионалното управление на образованието.
Ако децата, които по желание на родителите им се обучават самостоятелно, не постигнат необходимите компетентности в съответния клас, ще продължават обучението в друга форма на обучение, препоръчана от екип за подкрепа за личностно развитие.
От БСП изразиха несъгласие с възможността децата да се обучават самостоятелно по желание на техните родители. Милена Дамянова от ГЕРБ обясни, че самостоятелната форма на обучение се разширява, но в същото време се въвежда и строг контрол за записването в такава форма. Тя допълни, че такава форма има във Франция, Финландия, Ирландия, Русия и др.
Обучението чрез работа, т.нар. дуална система на обучение, ще може да се организира във втория гимназиален етап за ученици, които са навършили 16 години.
При обучението чрез работа професионалната квалификация ще се придобива чрез практическо обучение в реална работна среда и обучение в професионална гимназия. Този вид обучение ще може да се организира от професионална гимназия въз основа на партньорство между един или няколко работодатели.
Целодневна организация на учебния ден ще има от първи до четвърти клас при желание на родителите, както и от пети до седми клас при желание на родителите и съобразно възможностите на училището.
В закона беше записано, че "Часът на класа" ще се използва за последователно развитие на класа, за патриотично възпитание и за изграждане на граждански компетентности, включително чрез ученическото самоуправление.
Спорът "за" и "против" оценките от 1 до 3 кл. >>>
Учители и директори ще бъдат атестирани на всеки 4 г. >>>
На учениците със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуална учебна програма, ще се поставят оценки само с качествен показател, които може да са: "постига изискванията", "справя се" и "среща затруднения".
Учениците от първи до четвърти клас, които не са усвоили заложените в учебната програма компетентности, няма да повтарят годината.
Няма да повтарят и ученици от дванадесети клас, които имат годишна оценка "слаб (2)" по един или по няколко учебни предмета или модула. Те ще могат да се явяват на изпити за промяна на оценката без ограничения на броя изпитни сесии.
Според приетите текстове в края на четвърти, седми и десети клас ще се провежда национално външно оценяване.
В самостоятелна форма ще могат да се обучават ученици по тяхно или на родителите им желание. В самостоятелна форма ще се обучават също и деца с изявени дарби, деца, които по здравословни причини, удостоверени с медицински документ, не могат да се обучават в дневна форма, както и лица, навършили 16 години.
Самостоятелната форма на обучение ще се организира след решение на експертна комисия, създадена към регионалното управление на образованието.
Ако децата, които по желание на родителите им се обучават самостоятелно, не постигнат необходимите компетентности в съответния клас, ще продължават обучението в друга форма на обучение, препоръчана от екип за подкрепа за личностно развитие.
От БСП изразиха несъгласие с възможността децата да се обучават самостоятелно по желание на техните родители. Милена Дамянова от ГЕРБ обясни, че самостоятелната форма на обучение се разширява, но в същото време се въвежда и строг контрол за записването в такава форма. Тя допълни, че такава форма има във Франция, Финландия, Ирландия, Русия и др.
Обучението чрез работа, т.нар. дуална система на обучение, ще може да се организира във втория гимназиален етап за ученици, които са навършили 16 години.
При обучението чрез работа професионалната квалификация ще се придобива чрез практическо обучение в реална работна среда и обучение в професионална гимназия. Този вид обучение ще може да се организира от професионална гимназия въз основа на партньорство между един или няколко работодатели.
Целодневна организация на учебния ден ще има от първи до четвърти клас при желание на родителите, както и от пети до седми клас при желание на родителите и съобразно възможностите на училището.
В закона беше записано, че "Часът на класа" ще се използва за последователно развитие на класа, за патриотично възпитание и за изграждане на граждански компетентности, включително чрез ученическото самоуправление.
Спорът "за" и "против" оценките от 1 до 3 кл. >>>
Учители и директори ще бъдат атестирани на всеки 4 г. >>>