Как 5 лева такса за "златния гьол" могат да станат по-малко?
БАБХ събира пари за услуга, която не извършва
Преди два месеца репортерска проверка на Dir.bg установи, че "дезинфекцията" на превозни средства на границата ни с Турция се извършва с препарат за почистване на басейни. Въпреки изискването на закона такава обработка да се прави само при заповед за епизоотична обстановка в трета страна, заповед не открихме.
Още тогава съобщихме, че за разлика от българската агенция, турската на своята интернет-страница е обявила, че има региони в България, където са установени огнища на различни заболявания по животните, а единствената мярка от тяхна страна е забраната за внос на живи животни и птици от тези региони.
При детайлно разглеждане на тарифата за таксите и услугите, които събира Българската агенция за безопасност на храните /БАБХ/, се оказа, че въпреки прехвърлянето на дейностите по дезинфекция на границата на частна фирма, агенцията продължава да събира значителна част от таксите за тази дейност на границата с Турция.
За миналата година от миенето на коли, микробуси, автобуси и товарни камиони в БАБХ са постъпили общо 6 594 715 евро и 2 656 154 лева, а за първата половина на тази година сумата е 3 580 755 евро и 1 914 842 лева от трите пункта с Турция - "Капитан Андреево", "Лесово" и "Малко Търново", като най-голям е делът на тази от основния ни пункт с южната съседка, при Свиленград.
Как се получава това - формирането на таксата в споменатата тарифа е от два компонента: административна и пряка част за материалите и консумативите за услугата. Към така направената цена се добавя по левче за коли и бусове и по два лева за автобуси и камиони, които събира за своята дейност и частната фирма, сключила договор с БАБХ.
Формираната по този начин такса нарушава изискванията на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност. Според записаното в него тя не може да надвишава 20 процента от формирания разход, а при определената такса за автобус, микробус и автомобил тя е от 50 до 30 процента от целия размер на таксата.
Още въпроси поражда и изискването на цитирания по-горе закон - събраните такси да се ползват за повишаване на качеството на предоставяната услуга, а приходите не могат да се използват за допълнително материално стимулиране на служителите на административните органи, по чиито сметки са постъпили. До момента няма видима промяна нито в качеството на услугата, нито в препарата, който трябва да е по-щадящ автомобилните бои. Това може да се види от всеки пътуващ при преминаване от Турция към България.
Детайлният преглед на тарифата сочи, че при една кола, която се мие с препарата за почистване на басейни, административните разходи, определени от агенцията са 2,72 лева, като в тях са включени разходите за време заетост за тази услуга от директора на дирекция до младшия специалист, който я е извършвал, преди тя да се прехвърли към частната фирма.
Частта с разхода за определените технически средства и препарати, с които се извършва услугата, е 1,37 лева. С прибираната такса за миене на границата излиза, че всеки водач плаща на две лица за услугата - едното на пункта, другото някъде в агенцията, тъй като и двата разхода за включени в нея. Същото е положението и за микробуси и автобуси, при камионите таксата е единствено по формалните изисквания на закона.
Въпреки че до този момент таксата за миене с препарат за басейн при влизане в България от Турция беше обект на проверки от НАП, Софийската градска прокуратура, КПКОНПИ, нито една от тях не се е заровила във формираната цена на услугата. Единственото, което предизвикаха проверките е, че данъчните събираха с дни от пунктовете за дезинфекция парите за обезпечаване на декларираната от фирмата касова наличност. Таксата не е коригирана надолу с махането на разходите на БАБХ, които тя не прави. Така за плащане на "златния гьол" могат да останат само около 3 лева на кола, което е разходът за материали и консумативи и за персонал на частната фирма.
След решението на турския президент от юли за премахването на паспортите за влизане в Турция, се очаква приходът от тази услуга да се увеличи. Допълнително увеличение има и от пренасочения товарен трафик през България заради войната в Украйна, а от това и парите за БАБХ ще се увеличат, без да извършва каквато и да е дейност за тази услуга.