Това коментира министърът на финансите Владислав Горанов по повод предложенията на ведомството от петък за промени в Кодекса за социално осигуряване, които предвиждат бъдещите втори пенсии от частните фондове да са пожизнени, но да се изплащат от общ пул, а не от индивидуалните партиди на осигурените.

Министърът отбеляза, че е трудно да се уцели момента, в който индивидуалната партида на даден пенсионер от втория стълб бъде изчерпана и може да се окаже, че средства по индивидуалната му партида са изчерпани в рамките на живота му, докато е пенсионер. Това, по думите му, поражда въпроса откъде да се осигури този ресурс, който не е по неговата индивидуална партида.

Според Горанов средствата може да се осигурят чрез създаването на допълнителни резерви в пенсионните фондове, които са за сметка на вноските.

Той уточни, че предложенията за законови промени са част от обща стратегия и сега тече обществено обсъждане. Каквато теза надделее, тя ще намери отражение в окончателния вариант на измененията, коментира министърът преди участието си в първата национална дискусия за 2016 г. от кампанията "Да! На българската икономика".

Унаследяването на личните партиди за втора пенсия е много важно и би трябвало да остане, коментира социалният министър Ивайло Калфин пред БНР по повод предложението на МФ.

Хората няма да имат възможност да се разпореждат с парите си за втора пенсия, ако бъдат приети предложенията на финансовото министерство, предупреди по БНР Даниела Петкова, заместник-председател на Асоциацията на пенсионните фондове и ръководител най-големия пенсионен фонд у нас.

Създаването на общ пул, в който да отидат партидите на пенсиониралите се хора, е в техен интерес и те не губят парите си. Проблемът е, че нямат право на избор по какъв начин да ги управляват, допълни Петкова.

До 13 май е срокът за обществено обсъждане на предложените от Министерството на финансите промени в КСО. Най-съществени са нововъведенията, изискващи подходяща професионална квалификация, опит и добра репутация за членовете на управителните и контролни органи на пенсионноосигурителните дружества, се отбелязва в мотивите към проекта.

Предвижда се да не могат да бъдат членове на управителния и контролен орган на дружеството лица, които са били освобождавани от такава длъжност в резултат на наложена принудителна административна мярка, които са управлявали дружества, чийто лиценз е отнет, както и на които са налагани административни наказания за системни нарушения.

На изпълнителните директори и прокуристите се забранява заемането на друга платена длъжност, освен в качеството им на преподаватели във висши училища или сътрудници в научни институти. Изисква се те да управляват дружеството, като присъстват лично на неговия адрес на управление. По този начин се цели пълното и активно ангажиране на изпълнителните директори и прокуристите с управлението на дружеството и представляваните от него фондове, пише в мотивите към проекта.

Проектът предвижда също така да се съкрати на една година периодът, за който може да се получава пенсия от УПФ преди навършване на основната пенсионна възраст, като правото на пенсия за старост от УПФ да се поражда само при придобиване на право на пенсия за осигурителен стаж и възраст по част първа от КСО или при навършване на възрастта по чл. 68, ал. 1 от кодекса за всички категории осигурени лица.

Друго предложение е при трайно намалена работоспособност над 89,99 на сто осигуреното лице да може по свой избор да получи еднократно или разсрочено всички или част от средствата си, натрупани по индивидуалната му партида, вместо само до 50 на сто от тях