Причината за катастрофата с хеликоптера край Гърмен е загубата на височина и заради гъстата мъгла - вероятен удар в дърво на системата за разпръскване, с която е оперирала селскостопанската машина. Това обясни пред медиите на мястото на инцидента експертът Христо Христов пред медиите след приключването на огледа.

"Най-вероятно причината е временна загуба на ориентировка поради попадане в сложна метеорологична обстановка", заяви експертът пред медиите.

"Видяхме парчета от ламарина, раздробени на малки части. Обстановката, в която е станал срива е много стръмна - с 60 градуса наклон. Хеликоптерът е подходил, но страничната система за оросяване се е закачила във висок бор. В следствие на което хеликоптерът се е сринал с носа надолу", добави Христов, цитиран от Нова телевизия.

"Много стръмен е скатът, около 50-60 градуса наклон. Хеликоптерът подходил и има един бор, който е на 5 метра най-високата част, който е закачил със страничната система за оросяване, следствие на което се срива самолетът надолу по ската", каза още Христов, цитиран от БНР.

Разследването на място продължава, като междувременно се разчистват останките от хеликоптера.

Окръжната прокуратура в Благоевград пък води досъдебно производство за престъпление по чл. 123 ал. 1 от Наказателния кодекс - причиняване на смърт поради незнание или немарливо изпълнение на занятие, или на друга правно регламентирана дейност, представляващи източник на повишена опасност.

В хода на първоначално проведените следствени действия е установено, че пилотът на летателния апарат е изпълнявал въздушно пръскане на горски територии край с. Гърмен. След като е приключил на 21 септември т.г. дейностите, за които е бил ангажиран, пилотът на хеликоптера е излетял около 7:30 часа на 22 септември т.г. от стадиона на с. Гърмен при гъста мъгла, за да се прибере в базата на фирмата, съобщава БТА.

Хронологията на авиоинцидента

На 22 септември т.г. в 12:50 часа в Районното управление - Гоце Делчев е получен сигнал за излетял хеликоптер от стадиона на с. Гърмен, общ. Гърмен, област Благоевград, с дестинация до с. Цалапица, област Пловдив. Към момента на подаване на сигнала хеликоптерът и пилотът са в неизвестност.

В хода на издирвателните мероприятия в 19:20 часа на 22 септември т.г. хеликоптерът е установен в местността "Голек", в землището на с. Гърмен, в гориста, трудно достъпна пресечена местност, отстояща на около 1,5 км от самото село. Установено е и тялото на загиналия пилот.

Уведомен е дежурен окръжен прокурор при Окръжна прокуратура-Благоевград и е образувано производство с първото действие по разследването - оглед на местопроизшествие.

Извършен е и повторен оглед. Процесулано-следствените действия продължават с разпити на свидетели, като ще бъдат назначени и необходимите експертизи за установяване на причините за инцидента. Работи се по всички възможни версии, посочват още от прокуратурата.

Версиите са три

Работи се по три основни версии за инцидента с падналия край Гърмен хеликоптер, при който загина пилотът, каза по-рано днес в ефира на бТВ Христо Христов, директор на "Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт".

Най-вероятната причина може да е временна загуба на ориентировката във връзка с влошените метеорологични условия в района на полета - може би гъста димка, мъгла или ниска облачност, обясни той. "Втората вероятна причина за това е технически отказ може би на двигател или на системите за управление. Третата версия е влошено здравословно състояние на пилота след на излитането", каза часове преди огледа на мястото на инцидента, когато картината придоби други очертания, а именно - загуба на височина и удар в дърво заради мъглата.