Разследващите органи ще направят всичко необходимо, за да установят цялото движение на автобуса, местата, където той е спирал, където са почивали водачите, скоростта, с която се е движел. Всичко това ще бъде установено, заяви в "Денят започва" по БНТ Бойко Рановски, изпълнителен директор на "Автомобилна администрация".

Ще бъдат назначени съответните експертизи, има компетентни органи в страната.

Надявам се, че истината ще излезе. Много важно е да се установи дали автобусът се е запалил преди или след удара в мантинелата, така че цялата информация ще бъде събрана.

Такъв инцидент досега не е имало, допълни Рановски.

Той увери, че камери на АПИ има навсякъде в страната и може да се установи движението на автобуса.

По информация на свидетели, автобусът е почивал в началото на АМ "Струма", на бензиностанция и инцидентът е възникнал на 30 км след почивката, обясни Рановски.

Със сигурност, шофьорите са били двама, увери той.

Рановски подчерта още веднъж, че жертвите са загинали в следствие на пожара, затова е изключително важно да се установи дали той е настъпил преди или след удара в мантинелата.

Пред bTV проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на вещите лица и експертите заяви, че отбивката за почивка трябва да е отделена, без да има конфликт с пътя, а тя в случая се намира в нищото. 

"Нямам спомен да има пътен знак, който да сигнализира, че в участъка на катастрофата на АМ "Струма" има отбивка. И да има, знакът трябва да е такъв, че да се забележи", каза проф. Симеон Ананиев. 

Снимка: Булфото

Той допълни, че няколко пъти се е обърквал на това място и е бил на косъм да влезе в т.нар. отбивка за почивка, която не е сигнализирана, има завой, има и денивелация.

"Отбивката за почивка в завой по съвсем друг начин трябва да е отделена, без да има конфликт с пътя", допълни експертът.

"Когато се стигне до произшествие, независимо в каква сфера и се стигне до съдебно дело, основната роля да се изяснят причините е на експертите", каза още той.

"Опитът показва, че напоследък се формират екипи от т.нар. комплексни експертизи, в които участват различни експерти", заяви Ананиев и обясни, че има шест основни експертизи, които трябва да се направят.

По думите му първата е експертиза за проектирането на пътя, като има европейски директиви. В едно такова проектиране има наклони, настилки, сигнализации. Прави се сравнителен анализ, обясни той.

Втората точка е изпълнение на строителството, каза проф. Ананиев.

"Какво е техническото задание - има случаи, в които се оказва, че отдолу вместо да се сложи чакъл, се слага минен отпадък със сяра, който водата го разяжда и пътят пропада. В този участък пътят не е от най-добрите.

Третата експертиза е превозното средство - кога е произведено, технически паспорт, има ли лиценз, има ли ограничител на скоростта", обясни експертът.

Той допълни, че за автобусите имат ограничител на скоростта, а редовна практика на Балканите и да се маха ограничителят. Ананиев каза още, че винаги трябва да има двама водачи, които да почиват на три часа, по нашите стандарти - 4,5 часа. Тахошайбите са с две карти, но при експертизите понякога се установява, че има само един шофьор, отбеляза Ананиев.

"Може да се окаже, че вторият шофьор е жив и здрав в Македония, само са му взели картата. Аз съм участвал в такива експертизи", допълни той.

Четвърта експертиза е пожарната експертиза - да се докаже къде е бил пожарът, какви са възможните варианти, допълни Ананиев.

"След като се види къде е бил, ще се търси от какво е. Възможно е искра в двигателя от спукана гума. Възможна е и друга хипотеза - статистиката е показала, че в новогодишните празници има много пожари вследствие на пиротехнически средства. Това са екскурзианти, които са били на пазар, има опасения, че автобусът е бил пълен с пиротехнически средства, които се запалват. Какъв е източникът на пожара, ще каже експертизата", обясни Ананиев.

Петата експертиза е логистическата - каква е нормативната база, кои органи какво извършват, каза още професорът.