Близо 500 български шофьори ще протестират идната сряда в Страсбург, ако в понеделник спорният пакет "Мобилност" бъде включен в дневния ред на Европейския парламент (ЕП). Това заяви изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев в Пловдив, където се провежда отчетно-изборно събрание на организацията.

Приетата на форума декларация ще бъде изпратена още тази вечер както на председателите на Европейския парламент и Европейската комисия, така и на личните електронни пощи на всички евродепутати.

Ако пакетът мобилност залегне в дневния ред на последната сесия на Европарламента, това ще е явно нарушаване на процедурните правила, категоричен е Йордан Арабаджиев:

"Безпрецедентен случай е, нещо, което е отхвърлено 3 пъти в Европарламента, да се вкарва за 4-и път. Два от трите доклада не са приети на комисия и никой не знае в действителност, какво ще се гледа. Всичко показва, че те на всяка цена искат да го пробутат този пакет".

По думите му, ако този пакет се гласува, то ще има "нещо уродливо, нещо, което няма да бъде с реална стойност, а с взаимно изключващи се текстове".

"В момента ние сме свидетели на една икономическа война срещу България, Румъния и Източна Европа като цяло, която се води с политически средства, заяви още лидерът на превозвачите.

Предложението, по думите му, се прави от "група финансово мотивирани евродепутати, които със сигурност няма да бъдат в следващия парламент, но така е по-удобно, защото няма кой да носи политическата отговорност, когато се приеме".

Само няколко са оспорваните промени в пакета, припомни Йордан Арабаджиев:

"Връщането на камиона, връщането на водача - принудително. Спането в кабината да бъде разрешено до изграждането на съответните сертифицирани паркинг зони и командироването".

Подкрепа срещу спорният пакет "Мобилност" международните превозвачи очакват от представителите на България, Румъния, Латвия, Литва, Естония, Унгария, както и от Ирландия, Малта, част - от Испания и Португалия. На практика от всички, които имат разум и оценяват по достойнство основните стълбове на Европейския съюз, допълни Арабаджиев.

Евентуалното решение ще доведе до фалит една огромна част от българските превозвачи, а в този бизнес са ангажирани над 115 000 семейства, добави той. Това, според него, ще се отрази отрицателно на приходите по отношение на БВП и на безработицата, а голяма част от шофьорите ще предпочетат да работят за чужди фирми.

В България има лицензирани около 12 000 превозвачески фирми с около 67 000 камиона и над 80 000 шофьора. Десетки хиляди са и логистичните екипи, свързани с този бизнес, като администрация, механици, диспечери, ще бъдат засегнати и вносителите на авточасти, гуми и др., припомниха от СМП.