След като полицията залови част от мнимите търговци на игли за маслобойни и елеваторни водачи, а медиите широко разгласиха механизма, измамниците промениха тактиката си. Те най-често вече се представят за близки, роднини и дори за полицейски служители.
Престъпниците подбират жертвите си главно сред хората от третата възраст, като разчитат на тяхната наивност, доброта и отзивчивост. В първия случай те се обаждат на домашните телефони на възрастни хора и се представят като техни племенници, без да назовават името си. В много от случаите потърпевшите сами назовават името на свой племенник и питат “Ти ли си?. Измамникът се възползва от заблудата, която вече е създал и започва да убеждава възрастния човек, че има финансови затруднения, а му се налага да провежда телефонни разговори. Моли го да закупи ваучери на различни мобилни оператори и да му продиктува идентификационните номера. Характерно при тези случаи е, че измамниците разполагат предварително с телефоните на потърпевшите.
При другия сценарий на домашния телефон се обажда човек, който се представя за близък, работещ в друга страна. Обяснява, че е изгубил парите си, а трябва да пътува за България, да постъпи на лечение или да плати нанесена от него щета при катастрофа и моли роднината да му помогне с определена парична сума. Предлага на жертвата да предаде парите на негов приятел, или на изпратен от него таксиметров, за да му спестят разкарването до кредитна институция за изпращане на сумата по банков път.
При трети вариант непознат се обажда на мобилни или домашни телефони и се представя за служител на МВР. Обикновено обаждането е рано сутрин. “Полицаят” назовава името на тъжителя и му разпорежда веднага щом затвори, да му позвъни на определен мобилен телефон, за да си спести проблеми с прокуратура, следствие и т.н. Мнимият служител се стреми да задържи гражданина на линията колкото е възможно по-дълго. Убеждава го, че е извършил административно нарушение, за което дължи глоба. Глобата може да заплати по два начина – като се яви в съответното РПУ или като закупи ваучери към определени мобилни оператори и му издиктува серийните номера.
Полицията съветва гражданите, ако им бъде отправена подобна молба, да не се доверяват само на телефонното обаждане, колкото и логично и убедително да им звучи то. За да се уверят в самоличността на своя “познат” да настояват за лична среща, да питат за характерни имена и събития, които лицето би трябвало да знае, да търсят обратна връзка с него, да се свържат с други общи познати и роднини. В никакъв случай да не приемат да правят разплащания, чрез трети лица или в други градове – подобно настояване е почти сигурен белег, че ще бъдат измамени. При всяко съмнително обаждане, преди да предприемат закупуване на ваучери или даване на суми, поискани по телефона от роднини, познати или от служители на полицията, гражданите биха могли да се посъветват с полицейския си инспектор или да позвънят на тел. 166 за да проверят обстоятелствата по случая.