Стрижовски е автор на изследването за търговията с имитиращи и фалшифицирани стоки, което изчисли, че 2,5% от световната търговия е именно със стоки "менте", предаде БНР.

Изследователите са се натъкнали дори на банани и кокосови орехи, на които е сложен етикет, имитиращ марката на световен производител на плодове.

Анализите, базирани на събраните  данни, показват, че през 2013-та година вносът на фалшиви продукти е бил 461 млрд. щатски долара, което е 2,5% от световната търговия.

"Само за ЕС става дума за 116 млрд. щатски долара, което е 5% от вноса в съюза.  В отговор на въпроса колко голяма е търговията с фалшиви стоки, трябва да подчертая, че тези числа представляват само част от реалните данни. Те са, може би, много близки до истинските стойности, но в тях не е включено вътрешното производство на имитирани продукти, защото няма как да съберем данни. Това обаче означава, че индустрията с фалшиви продукти е по-голяма от тази с наркотиците", изтъкна Стрижовски.

Той обясни, че данните съвсем ясно показват, че производството на фалшиви продукти е концентрирано основно в Азия и по-специално в Китай. Тази държава е най-големият производител на имитиращи стоки. Разбира се, Китай е най-големият производител практически на всичко. Нормално е и най-голямото производство на фалшиви продукти да е там.

Експертът допълни, че и китайските компании също страдат от фалшифициране и имитиране на продуктите им. В Германия също има голямо производство - на коли, на машини, но германската "фалшива индустрия" е почти нула, сравнение с това, което се случва в Китай.

"Най-често фалшивите продукти са насочвани към развитите държави или групи от държави - най-често Европейския съюз и Съединените щати. Причината е, че хората в развитите страни са готови да дадат много пари, за да получат определена марка. Това обаче не означава, че останалите държави са защитени. Фалшиви продукти могат да бъдат намерени навсякъде", подчерта представителят на Организацията за сътрудничество и икономическо развитие.

Практически всяко нещо, което има марка и носи нейното лого, може да бъде фалшифицирано, коментира експертът и обобщи, че докато хората са готови да платят за дадена марка, тя е интересна за фалшификаторите.

Най-често фалшифицирани са обувките, дрехите и електронни машини, играчки, часовници и някои фармацевтични продукти. 

От гледна точка на това кои марки са най-фалшифицирани, прави впечатление, че тези, които са разпространени по целия свят, са най-честата жертва на имитация, каза Пьотър Стрижовски. 

"Не само луксозните стоки се имитират. Истината е, че се имитират и много евтини и принципно нискокачествени стоки. Всичко това носи риск за здравето и безопасността. Ще дам пример с козметиката и пелените за бебета. Обзалагам се, че всички родители са готови да платят много висока цена, само за да са сигурни, че тяхното дете има най-доброто. Пазарът е залят с фалшифицирани играчки, които може да са много опасни за децата. Също така има фалшиви батерии, които, както знаем, също крият сериозен риск за здравето. Да не говорим за части за автомобили, пестициди и други вещества, които могат да увредят околната среда", изтъкна в заключение той.