В документа за нашата страна е отбелязано, че за пръв път отпада и издаването на два доклада годишно. След публикуването на документа за България утре, следващият ще бъде в края на 2013 г. - т.е. след около 18 месеца.

Досега комисията издаваше доклади на всеки шест месеца. За разлика от България, Румъния ще получи следващия си доклад в края на тази година, а през следващата година интензитетът на докладите е възможно дори да се увеличи, уточниха за БТА източници от ЕС, пожелали анонимност.

Утрешните доклади ще обобщят напредъка на двете страни по механизма от неговото въвеждане през 2007 година. За България се отбелязва, че са налице всички необходими предпоставки за изпълнение на изразените препоръки и се дава време, за да може те да бъдат завършени.
Препоръчва се избор на нов Висш съдебен съвет (ВСС) с мандат да осъществи цялостна реформа; на нов главен прокурор, който да въведе структурни промени, независимост и вътрешни проверки; попълване на празнотите, според които е възможно осъдени да избегнат изпълнението на наказанието.

Комисията добавя, че в България механизмът е допринесъл сериозно за реформите в страната, макар през петте години на наблюдение да е имало необходимост от външен стимул в осигуряването на стабилността и необратимостта на процесите.

България е на път да постигне целите на механизма, пише в документа. Изминалите пет години показаха, че страната е в състояние да предприеме големи стъпки, когато има ясна политическа посока, коментира ЕК. Според комисията, у нас все още е необходимо допълнително гарантиране на независимостта на съдебната система, като се изразява очакване предстоящите избори на нов ВСС, на следващ главен прокурор и на нов председател на Върховния касационен съд да допринесат за преодоляването на тази слабост.

Комисията е критична към възможностите на съдебната власт и прокуратурата да се проверяват и наказват сами, освен под обществен натиск. Изразена е тревога от отстраняването на председателя на Съюза на съдиите (Мирослава Тодорова - б.р.). Според ЕК, случаите на забавени дела са свързани с неравномерната натовареност на съставите и това води до "технически нарушения" в неспазването на сроковете, които биват наказвани избирателно.
ЕК пише, че настоящият ВСС е загубил легитимност да представлява съдебната власт.

В доклада се посочва, че през последната година е бил приет законът за отнемане на имущество и се отбелязва, че в този период се наблюдава конфискация в значителни размери.

Комисията отчита, че през 2010 г. се наблюдава сериозно повишение на броя на полицейските разследвания, както и че са предприети дълго отлагани реформи в тази област. ЕК е записала, че това е довело до спечелването на доверието на европейските партньори в нашите правоприлагащи органи.
Същевременно се изразява сериозна загриженост по случаите на поръчкови убийства от 2006 г. насам и малкия брой разкрити и наказани престъпления от подобен характер.

В двата доклада се отчита, че механизмът за сътрудничество е "с отворен край" и ще бъде прилаган, докато изпълнението на целите не достигне задоволителни равнища.

За Румъния
Докладът за Румъния оставя впечатлението, че проблемите на страната са различни от българските и са сходни с тези, наблюдавани в Унгария. За първи път от въвеждането на механизма към София и Букурещ се предприема различен подход в оценката по механизма, като за Румъния в документа е използвана условната формулировка, че евентуално и тепърва в бъдеще страната би могла да постигне поставените от Брюксел цели.
Комисията изразява тревога от последните събития в държавата и изисква незабавни конкретни действия.

Според ЕК настоящата обстановка показва, че румънските реформи не са необратими и устойчиви. Румъния трябва да възстанови уважението към върховенството на закона; доверието на европейските партньори може да бъде възстановено, само ако се докаже, че върховенството на закона стои над политическите интереси, пише в документа.