Тунелът е затворен и ще бъде отворен, когато бъде осигурено безопасното преминаване на автомобилите, заяви инж. Георги Златев - директор на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ към Агенция „Пътна инфраструктура" пред NOVA и bTV.

До извънредната организация на движение се стигна след вчерашния инцидент в тунел "Ечемишка", при който панел от осветително тяло падна върху кола и уби жена. Шофьорът на колата - брат на загиналата, е леко ранен, но в шок.

Служебният премиер Огнян Герджиков назначи незабавна проверка по случая. Формирана е комисия от експерти, които ще правят оглед на конструкцията, за да се разбере какви са причините за инцидента.

Първоначалните оценки сочат, че причина за тежкия инцидент е корозия на носещата метална конструкция на осветителната система.

Поддържането на магистралата е възложено чрез договор за обществени поръчки на „Автомагистрали”, които извършват периодични огледи. В момента се ремонтира тръбата за Варна на тунел „Ечемишка". До броени седмици трябваше да започне ремонтът и на тръбата за София. Съоръжението е в експлоатация от 1984 година.

"В злополучната тръба на тунела е направен оглед през септември миналата година. Тогава проверката не е показала крайна необходимост от по-спешен ремонт", каза директорът на Пътната агенция.

Според инж. Златев период за ремонт на тунелите няма. Правят се огледи и когато се констатира необходимост от ремонт, той се прави. По думите му през септември месец е направена профилактика, подменение са част от осветителните тела и тогава не е констатиран проблем.

"Няма грешка в експертизата, направена през септември. Нямаше никакви индикации за друго, освен това, което беше направено", допълни Златев.

По думите му никой не е целял да се стигне до такъв тежък инцидент. Това са метални конструкции на над 30 години, имаме значителна корозия, точно затова разчитаме на експерти, заяви инж. Златев пред БНТ.

Сега експертите ще трябва да предложат мерки, за да бъде преминаването през тръбата безопасно. Според Георги Златев колкото и скоростни да бъдат ремонтите, които ще предпише комисията, ще отнемат между 7 и 10 дни.

“Няма да си позволим лукса да допуснем застрашаването на човешки живот”, каза още шефът на поддържането в пътната агенция.

От АПИ ще бързат, за да се пусне поне едната лента в тунела.

В момента движението се осъществява по стария път, който е проходим.

"Товарните автомобили са пренасочени през Искърското дефиле и през АМ "Тракия" и през проходите може да се насочат към Северна България", каза инж. Георги Златев.

Двете тръби на „Ечемишки” и една на „Витиня” са единствените за момента неремонтирани, допълни той.

Шефът на АПИ се надява до пролетта да завършат ремонтите на десните тръби на „Ечемишки” и „Витиня” и да се продължи с ремонтите на лявата. 

По предварителни сметки на АПИ ремонтът на лявата тръба на тунел "Ечемишка" на АМ "Хемус" ще бъде около 10 млн. лв.