Сагата с обществената поръчка за тол системата продължава

stat
20:51  |  19 май 2017 / Редактор Димитър Михайлов / обновено преди 4 минути
Поддръжката на автомагистралите изисква огромни ресурси, особено в условията на голям международен транзит
Сн.: Bulphoto


След като МРРБ и АПИ подновиха обществената поръчка за тол системата с 24 часа, към 17 ч. бяха подадени 6 оферти и 3 жалби.
Офертите ще бъдат отворени в понеделник, предаде БНТ.

Регионалният министър Николай Нанков заяви, че срокът на поръчката е кратък, тъй като процедурата е обявена преди една година, условията са ясни и не са променяни.

Именно през последната година процедурата за тол системата беше обжалвана 8 пъти пред Комисията за защита на конкуренцията и съда.

Според закона, обжалването на поръчката не спира нейното изпълнение, освен ако не е поискана и временна мярка "спиране на процедурата".

АПИ тълкува разпоредбите на ЗОП така - щом има обжалване, поръчката се спира. КЗК, обаче, до които се адресират жалбите, заявиха, че при разглеждането им такова спиране на процедурата не е постановявано.

Факт е - поръчката се влачи над година и вместо тол системата да заработи през 2018, както трябваше, това ще стане най-рано през 2019-а, ако няма нови обжалвания.

Ако има още обжалвания, а вече знаем, че има 3 жалби, министър Нанков отговори на въпрос на БНТ, че този път ще се възползват от правото изборът на изпълнител да си върви, въпреки обжалванията.

В крайна сметка трябва да се бърза и затова МРРБ обяви 24 часа за кандидатстване сега. 

Таксуването през тол системата ще е за тежкотоварни автомобили над 3,5 т. Те ще плащат за изминато разстояние. Леките автомобили и тежкотоварните до 3,5 тона ще купуват електронни винетки за време, както е и сега.

Големият, дългогодишен проблем е, че през България преминават над 1 млн. транзитни ТИР-а годишно за странната цена от 10 евро - цена, 10 пъти по-ниска от тарифата в други балкански и европейски страни.

Тези 20-тонни ТИР-ове рушат пътищата у нас, а разходите за ремонтите излизат от джоба на останалите шофьори. Целта на тол системата е тировете да плащат, колкото са изминали като разстояние, или иначе казано - да има справедливо събиране на такси. Така би трябвало да има пари за ремонти и строителство на нови пътища.

Зад непрестанните обжалвания на обществената поръчка за смесена тол система и електронна винетка регионалният министър Николай Нанков видя целенасочени атаки от недоброжелателни лобита.

"Офертите на кандидатите са готови, убеден съм, те са подавани неколкократно назад във времето за тези 1 година и 43 дена, от 8 месеца се жали процедурата, не може да стартира, наша основна цел е максимално бързото разглеждане на офертите, класиране. Смесената тол система ще обхване около 17 000 км. пътища у нас, което е 85% от всички в страната. Така приходите от пътни такси, които сега са 300 млн. годишно, ще скочат до 1 млрд. Толкова са необходими за нормалното поддържане на пътищата у нас", обясни той.

Йордан Арабаджиев, председател на Съюз на международните превозвачи смята, че тол системата трябва да бъде прилагана само на АМ и онази част от първи клас пътища, които са част от европейските транспортни коридори.

Автобусните превозвачи пък настояха автобусите по редовните линии в страната да не попадат в обхвата на тол системата, тъй като няма да понесат разходите. Сега годишната винетка за един автобус е 1400 лева.

Едно от големите очаквания към новата тол система е тя да ограничи измамите, тъй като хартиената винетка ще изчезне, а електронната ще е в Единна информационна система.

Плащането на тол таксите е планирано да става на граничните пунктове. Тировете ще могат да избират маршрути през България на различна цена. Таксите ще са за класове автомобили. Планира се мобилни камери и полицаи ще следят за това, платена ли е таксата.


Последно в Общество


28 г. след Голямата екскурзия раздорът е между мюсюлманите

През май 1989 г. започва една от най-големите изселнически кампании в историята, останала известна като Голямата разходка - на българските мюсюлмани към Турция.


Смятате ли, че разсекретяването на стенограмата ще доведе до разкриване на истината за КТБ?

Да Не Не знам
Можем ли да намалим катастрофите по пътищата? Да се избират ли депутатите мажоритарно в 2 тура?