През първото тримесечие на годината между 17 и 29 процента от кликовете на онлайн реклами са били фалшиви, разкрива компанията Click Forensics and Anchor Intelligence - водещ доставчик на технологии за откриване на измами с кликове. Изнесените данни сочат ръст от 15-25% на измамите спрямо предходното тримесечие, пише TechNews.bg.

Явлението епидемичен характер и дори се характеризира с няколко модела: ботнет - завишено кликване върху рекламите за да повече пари; умишлено "прахосване" - източват се рекламните бюджети на конкуренти и "отвличане на клик" - пренасочване към сайтове само с онлайн реклами, без друго съдържание.

През 2009 г. рекламодателите са похарчили рекордните 14.2 милиарда долара за реклама в интернет, според IDC. Над половината от тях, или по-точно 55% се падат на Google, 9% е взела Yahoo и 6% - Microsoft. При толкова голям залог, големите търсачки гледат на много сериозно на проблема с клик измамите. Ако те не успеят да уловят измамите, може да загубят доверие сред рекламодателите. Но борбата с подобни измами все още е трудна - колкото и борбата със спама в е- поща, обобщавата от Damballa, компания за интернет сигурност.

Особено плашещ е моделът с ботнети, които генерират огромен (нереален) брой кликове и съответно носят приходи за кибер мошениците, отчитат от  Click Forensics. Завишената сметка се плащат от рекламодателите, но фактически, това е кражба. В основата на измамата са мрежи от заразени компютри (ботнет), които лесно осигурят многобройни фиктивни кликове. Собствениците на сайтове получават пари всеки път, когато бъде регистриран клик върху рекламите, поместени на тях в кампании от типа “плати за клик”.

Според USA Today, голяма част от измамните кликове биват филтрирани от търсачките и рекламодателите. Порочният бизнес процъфтява и носи все по-големи печалби, оценявани на милиони долари годишно, алармират и от консултантската компания Didit.com.