Защо държавата се отказва от управлението, контрола и печалбите на едно добре развиващо се дружество? Понеже няма досега валиден отговор, ние предлагаме проект на решение, с което да задължим МС да прекрати действията по предоставяне на концесия на Летище София. Това заяви зам.-председателят на ПГ на "БСП за България" Крум Зарков от парламентарната трибуна.

Той подчерта, че показателите на летището са във възходяща позиция. "Летище "София е на печалба. Има увеличение при редовните вътрешни линии, редовните международни линии, чартърните полети, бизнес полетите, товарните полети. Всички направени проучвания са установили нарастване на задоволството на пътниците от обслужването", каза още той.

Зарков е категоричен, че нищо не оправдава и не е целесъобразно да се отдават на концесия услугите от разработен и печеливш актив. "В Летище София вече са инвестирани повече от 900 млн. лв. в инфраструктура. Тази инфраструктура ще донесе наготово само предимства и ползи за бъдещия концесионер, без той да е инвестирал нищо", допълни Зарков.

Той обясни, че е изградена линия на метрото до летището; построени са пътища до летището; изграден е Терминал 2 и писти. "Т.е., необходимост от голяма инвестиция в конкретния случай не е налице. Световната практика изисква на концесии да бъдат отдавани само такива активи, които не са в достатъчна степен разработени и печеливши и които държавата не може да използва пълноценно и ефективно, поради необходимостта от голяма инвестиция на публични финансови средства или липса на технологии, но в конкретния случай, налице не е нито една от тези две хипотези", подчерта народният представител.

Крум Зарков постави и въпрос с особена острота - след концесията ще се намалят социалните придобивки и отпуските на служителите, а също и техните трудови възнаграждения. "Сега служителите на летището са около 2300, но според практиката и мнението на експерти, най-вероятно след концесията персоналът на летището ще бъде намален с поне 1000 човека", обясни той.

Народният представител подчерта, че Летище София е национален обект с особено важно стратегическо значение за националната сигурност. "Става въпрос за контрол и информация на всички полети - влизащи и излизащи пътници на територията на страната, техни лични данни, товари, пощенски пратки", посочи той.

Зарков допълни, че държавата е готова да поеме ангажимент концесионната такса да бъде включена в летищните такси, а това ще доведе до тяхното увеличаване. "Неблагоприятните последици от това ще са свързани с намаляване на трафика през летището и през България като цяло", каза още той.

Крум Зарков заяви, че повече от половината летища в европейски столици са собственост на държавата. "Отдаването на концесия на печелившото Летище София с цел да се финансира друго дружество - БДЖ, което е губещо, е пълен абсурд и няма аналог в световната практика", категоричен е той.

Според него е неприемливо и нецелесъобразно проблемите на губещото БДЖ да се решават за сметка на печелившото Летище София. Той е на мнение, че проблемите на БДЖ трябва да се решат по друг начин. Зарков припомни, че управляващото мнозинство не се съобрази с аргументите на БСП и реши парите от еднократно концесионно плащане по договора за концесия на Летище София да не отиват в Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система.

"С тази абсурдна законодателна разпоредба българските граждани се лишават от парите, които по закон, трябва да влязат в Сребърния фонд, ако се стигне до приватизацията или концесия. Също толкова абсурдно е това, че в Закона за държавния бюджет за 2018 г. се съдържа текст, предвиждащ разходване на средства от концесионни такси за Летище София, въпреки че все още нямаше дори започнала процедура за отдаването му на концесия", каза още народният представител.

Той подчерта, че в концесионната процедура няма яснота как концесионерът ще развива летището. "С оглед на всичко посочено считаме, че най-правилно, целесъобразно и съответстващо на националния интерес е Летище София, като един от най-ценните активи на Република България, да не се отдава на концесия", заключи Крум Зарков.