Около 460 български и 260 румънски превозвачи се очаква да протестират в Брюксел
Автомобилните превозвачи организират първият мащабен протест в Брюксел срещу промените в европейските регулации, известни като Мобилен пакет I
На 10 януари, 2019 г. от 9 до 13 часа (бг. време) българските превозвачи излизат на първия си масов протест срещу дискриминационни текстове в готвените нови регулации, известни като Мобилен пакет I.
За целта рано сутринта на 10 януари, 2019 г. от Терминал 2 на летище София ще отпътуват два чартърни полета с 360 протестиращи. Към тях се очаква да се присъединят още над 100 български превозвачи и съмишленици, живеещи в района на белгийската столица или пътуващи със собствен превоз. Към българските протестиращи на белгийския площад Шуман се очаква да се присъединят около 260 румънски протестиращи превозвачи.
Протестът е обявен като "Международен протест на превозвачите срещу Мобилен пакет 1". Протестиращите ще изразят своята позиция чрез следните призиви:
Мобилен пакет 1 убива общия пазар в ЕС!
"НЕ на двойните стандарти за транспортния бранш в ЕС!"
"Европа на две скорости - заден ход за транспорта!"
"Мобилен пакет 1 убива транспортния бизнес в България!"
"Ще узакони ли Европейският парламент кражбата на бизнес?!"
"Мобилен пакет 1 = победа на лобизма над ценностите на ЕС!"
Освен митинга на площад Люксембург, в протестните действия ще се включат и 10 камиона, които ще бъдат позиционирани на площад Cinquantenaire, на около 500 метра от мястото на протеста.
Протестът на българските превозвачи е подкрепен от всички политически партии, от българското правителство, от българския парламент и от българските евродепутати. На площада, редом с превозвачите ще застанат и официални лица, подкрепящи протеста, включително и българският министър на транспорта Росен Желязков.
Протестът е насочен срещу обмисляните нови регулации в сектор "Транспорт", които са опит за въвеждане на двойни стандарти в ЕС, и биха довели до ликвидиране на българския транспортен сектор чрез ограничаване на конкуренцията, кражба на шофьори и отприщване на имигрантска вълна. Въвеждат се условия и задължения, които ще направят българския международен транспорт неконкурентен, работата на международните български шофьори непривлекателна! Сред основните искания на протестиращите е да отпадне задължението за връщане на камионите на всеки 4 седмици до държавата на регистрация на фирмата, както и забраната за прекарване на 45 часовата почивка на водачите в кабината на камионите. Сред важните искания е, шофьорите да бъдат извадени от Общата наредба за командироване на работници в чужбина, тъй като техният труд е различен от този на всички останали командировани работници.
Готвените рестрикции засягат най-много страните от периферията на ЕС като България поради географското си положение е най-потърпевша. Към протеста се присъединяват румънски превозвачи, както и представители на полски, унгарски, литовски професионални сдружения, които подкрепят исканията ни.
Протестите са мирни и не предвиждат затваряне на пътни артерии и блокади. Целта на автомобилния бранш е да заяви категорично пред евродепутатите от Транспортната комисия, че не приема готвените нови регулации.