Искам да изразя своята абсолютна подкрепа към вашите искания, към предприетите от вас действия и намерения за справедливи протести. Това каза президентът Румен Радев на среща с представители на браншови организации за автомобилен превоз, които прие на "Дондуков" 2 по повод проблемите с пакета "Мобилност".

Аз съм с вас и точно справедливите ви искания дават и повод всички институции в България да са обединени в своята подкрепа към вас, заяви държавният глава. Той добави, че е приел срещата не за да се прави анализ дали някой до момента е свършил или не работата си, а за да се уточни какво и как трябва да се направи оттук нататък, така че да има някакъв успех, защото това е успех за България. По думите на президента нещата не могат да се решат за ден и борбата трябва да се води в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен план.

Радев посочи, че в президентската институция поддържат редовна комуникация с българските представители в Европейския парламент по темата.

Искам да чуя вижданията и намеренията ви, и как ние, институциите в България, можем по най-добрия начин да подкрепим действията ви. Борбата ви е справедлива, защото предприетите действия и желания за промени по пакета "Мобилност" са в грубо нарушение на принципите на ЕС за свободния пазар, принципите за свободно движение на стоки, услуги и хора, добави президентът Румен Радев. По думите му трябва да се борим за нашите права. Това е дискриминация към българския бизнес, която не трябва да позволяваме да се осъществи, заяви Радев.

Държавният глава каза още, че е приел срещата, защото е много важна. Да изразя моето уважение към дейността ви, която не само има огромен принос към българската икономика - като принос към брутния вътрешен продукт, като трудова заетост. Тя осигурява препитание на много семейства, има силно отношение към демографията на страната при евентуално негативно развитие, посочи Радев.

 

 

Над 600 представители на фирми от българския транспортен бранш ще протестират в четвъртък в Брюксел, съобщи пред журналисти Росен Димитров от Националната транспортна асоциация след срещата днес на представители на браншови организации за автомобилен превоз.

Имаме разрешение за 600 души, от 8.00 до 13.00 часа, и за 11 тежкотоварни автомобила, посочи Димитров.

Според него би било демагогия, ако този отиващ си Европейски парламент гласува пакет, който е в ущърб на страна членка на ЕС. С този пакет от мерки се нарушава принципът на ЕС за свобода на движение на хора, стоки, услуги и капитали, коментира Димитров.

Той посочи, че са благодарни за срещата с държавния глава. В последно време широко представихме нашите проблеми. Подкрепата на президентската институция също е много важна за нас, защото всички тези дейности, включени в пакета "Мобилност 1", са абсолютен протекционизъм и целящи да закрият транспортния бранш в България, заяви Росен Димитров.

Той добави, че инвестициите в транспорта са най-мобилната инвестиция. Стремят се да ни принудят да инвестираме в други държави, посочи Димитров, като отбеляза, че основно изискване в пакета, известен и като "Макрон", е прибиране на шофьорите на 3 седмици. Ако един шофьор е служител в германска фирма, в която е назначен и чрез нея данъците и социалните осигуровки отиват в Германия, няма изискване той да се връща на всеки 3 седмици в страната на регистрация. Къде тогава е социалният елемент, коментира Димитров, като отбеляза, че един от мотивите за пакета е именно този елемент. Пакетът е валиден единствено за страни от ЕС, а основен конкурент, не само на българския транспортен бранш, а и на европейския, са транспортните фирми от Турция и Русия, каза Димитров, като акцентира върху добре развития транспортен бранш в съседната ни страна. Пакетът "Макрон" не е валиден за тези фирми, пакетът е валиден само за фирми, регистрирани в страни от ЕС, т.е. чрез него и приемането му ще се създаде конкурентно предимство в страни, регистрирани извън ЕС. Това ли е целта, попита Димитров.

По думите му превозвачите очакват подкрепа от цялата държава, защото смятат протестните действия, които предприемат, за категорично правилни и в защита не само на българския транспортен бранш, а и на държавата. Димитров припомни, че 17 процента от брутния вътрешен продукт на страната се дължат на дейността на бранша.

Освен готвения в Брюксел на 10 януари протест, целта ни, с подкрепата на институциите на президента и правителството, е да представим нашата правилна позиция пред всички международни инстанции, защото оставаме с впечатление, че въпреки усилията и правотата на нашата позиция, оставаме неразбрани, и чрез тяхно лобиране и представяне на всички нива, пакетът да отпадне, заяви Димитров. Той все пак уточни, че целта не е отпадане на целия пакет, а става дума за определени точки, които определи като протекционизъм в защита на някои от превозвачите от старите страни членки на ЕС. Едната е за връщането в страната, другата - за нощните почивки на шофьорите. Няма по никакъв начин да приемем каквато и да било цифра - 3 седмици, може ли да има свобода и от друга страна да имаш ограничение с някаква цифра отпред, заяви Росен Димитров.