Любителските полети, които се предлагат срещу заплащане от собственици на малки самолети, са незаконни, това заяви директорът на Специализираното звено за разследване на авиационни събития (СЗРАС) към Министерство на транспорта Христо Христов пред "Фокус" по повод зачестилите авиокатастрофи в страната.

Той се обяви против тази практика.

"Аз съм противник на това нещо, защото с тази авиация не е разрешено да се извършват търговски полети. Когато извършваш такъв полет за превоз на пътниците, трябва да имаш съответното удостоверение, което се дава от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА)", каза Христов.

По думите му така наречената "вратичка" идва от Наредбата № 1, която се нарича "мотивационен полет".

"Това означава, че Вие искате да станете пилот и отивате и си плащате тези 80 лв. за 15 или 20 мин., за да видите, как ще се почувствате от това усещане и дали бихте желали да предприемете последващи действия да се обучавате за пилот. Тази "вратичка" се използва неправилно. Виждате в сайтовете се предлагат постоянно такива развлекателни полети, срещу определени пари. Те нямат право, защото се нарушава финансовия закон", подчерта Христов.

Той изтъкна, че когато се предлага някаква дейност, трябва да се плащат и данъци на държавата.

"В случая това отива просто в джоба на един собственик, който е към определена организация", каза още той.

Повечето български кандидат-пилоти взимат необходимото им медицинско свидетелство за летателен лиценз от Румъния и Гърция, а не в България, уточни шефът на спецзвеното и отбеляза, че за свръхлеките самолети медицинското за здравословното състояние на кандидат-пилотите за получаване на летателен лиценз се издава от личните лекари.

"Има много лекари, които имат такива права да удостоверяват здравословното състояние на пилота. За жалост, повечето любители в нашата държава ходят за лекарски преглед в Румъния и в Гърция. Може би, там процедурата е по-облекчена или бъдещите пилоти предпочитат да отидат там поради финансово естество", заяви още Христов.

Той посочи, че има пилоти с проблеми със зрението, които при полет трябва да носят два чифта очила на борда - едни с които да се пилотира, и резервни, тъй като всичко може да стане.

По думите му според данни на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" над 200 души в страната ни имат лиценз да управляват малък самолет.

"Това са така наречените любители пилоти, които управляват не само свръх леките самолети, но и леките. Тук има четири учебни центъра - близо около София в село Лесново, в село Бохот близо до Плевен, в Сапарева баня, и в Белчин баня. Има десетина човека, които обучават пилоти. Сега, в момента, има 40-50 кандидат-пилота, които се обучават не само за любители, но и за професионални пилоти", допълни той.

И отбеляза, че цената на обучението за любител пилот за свръх леките самолети, продължава 25 летателни часа и струва 7 хил. евро. А за PPL(A)-Private Pilot License, който е лек, се изискват 50 часа летателни часове и е с цена 14 хил. евро.

Директорът на Специализираното звено за разследване на авиационни събития отбеляза още, че в българския въздуошлатавтелен регистър са вписани над 70 малки самолета, но на територията на страната летят и такива, които са впписани в чуждестранни регистри.