Ако цените на електроенергията за битовите потребители у нас не са се променяли от юли миналата година, защо домакинства се оплакват от големи - с до 40% и повече процента по-високи - сметки за ток? 

Пред случаен офис на ЧЕЗ в София потребителите имат сходни истории - сметката им се струва двойно по-голяма, макар да не си обясняват защо. "За декември във вила над Вакарел, която никой не обитава, съм платил 50 лева, при обичайни около 10 лева. В София, където живея, сметката ми е 28 лева", казва пенсионер, предпочел да остане анонимен. 

За последните три месеца Валя Петрова от Своге, която живее в къща и се отоплява на дърва, плаща 105 лева, при обичайни около 65 лева. "Имаме проточен бойлер, телевизор и хладилник, и много рядко ползвам печка на ток, защото готвим на тази на дърва. Откъде идва тази сметка!?", недоумява жената. "В Своге плащаме повече, отколкото в София. А в провинцията, има ли буря, токът веднага спира. На какво отгоре са тези сметки?!", добавя съпругът ѝ, който е софиянец и двамата често обитават и апартамента си в столицата. 

Николай Цветков, който живее на ул. "Козлодуй" в София, също отчита, че сметката му за декември е била с 40% повече от обичайното. При средно 40-55 лева, за декември платил 167 лева. А след като през януари решил да започне да се отоплява с климатици, с тревога очаква денят за разплащане на януарските сметки. 

Ренета Цветкова от Лакатник пък дошла да плати 361 лева - ползва един климатик в малък строителен магазин. Казва, че сметките ѝ досега са били около 160 лева. А вкъщи отчита, че ако досега е плащала 60-70 лева, за декември токът ѝ излязъл 190 лева.

Снимка: Dir.bg

От ЧЕЗ са категорични - промяна в цената на електроенергията няма от юли 2021-ва.

"Цените, които битовите потребители заплащат за консумираната електроенергия, са утвърдени от Комисията за енергийно и водно регулиране и не са променяни от 1 юли 2021 г. Поскъпването на електроенергията е само на свободния пазар и не засяга битовите потребители", уточняват от пресцентъра на електроразпределителното дружество.  

На информационната линия на дружеството напомнят, че ако потребители имат конкретни оплаквания и възражения спрямо сметките си, например са служебно начислени, корекция в надвесената сума може да се бъде направена след разглеждане на конкретния казус и съответно, ако има надплатена сума, тя ще бъде върната. Добавят и че през зимните месеци хората потребяват повече електроенергия, на което вероятно се дължи и по-високата сметка за ток. 

Антон Иванов от Българския енергиен и минен форум, който е и консултант на КНСБ по енергийните въпроси, обяснява, че има случаи, макар да са рядкост, в които битови абонати са на доставчик от последна инстанция по една или друга причина. Те плащат много високи сметки за ток заради повишените цени. Друга възможност е, както и ЧЕЗ казват, да се допусне, че хората са консумирали повече електроенергия, защото в момента това е най-евтиният начин за отопление, когато нямаш централно топлоснабдяване. 

Ако битов потребител на свободния пазар желае да се върне на регулирания, това може да стане, ако са уредени напълно сметките с последния доставчик. Тоест ако има някакви претенции на доставчика, той може да блокира връщането на клиента към регулирания пазар, обяснява Антон Иванов.

"В практиката си съм се сблъсквал със случаи - важи особено за къщите, но има и апартаменти - които по една или друга причина не са получили Акт 16, а се обитават. Или на по-популярен език се води, че те са на промишлен ток", добавя енергийният експерт, допускайки това като възможност за висока сметка за ток.

Що се касае до това дали сметките в провинцията може да са по-високи от тези в София, Иванов казва, че няма причина да се получава разлика по местоживеене. "Има малки разлики - под 1% -между различните ЕРП-ра, но в рамките на едно и също ЕРП няма начин потребител на плаща повече. Единственият вариант да плаща повече е, ако сравнява обекти, които са присъединени на различни нива на напрежение. Тогава може да се получи, но това за битови потребители не е приложимо, тъй като всички са присъединени към ниско напрежение", добавя експертът. 

С други думи, ако сметката за ток на битов потребител е по-висока от очакваното, той трябва да действа по утвърдения начин - може да се обърне към съответното ЕРП, за да разгледа казуса му и да му върне парите, ако е надплатил. И така до април. Какво ще се случи след като мораториумът върху цените на тока, водата и парното падне? Да се надяваме, че ще се сбъдне прогнозата на председателя на Комисията по бюджет и финанси в парламента Любомир Каримански, който не очаква поскъпване на тока, или ако има такова, то да не е с два или три пъти. А не както алармира Иван Иванов, дългогодишен председател на КЕВР, че "винаги след замразяване, което се прави като административен акт, цените се повишават".