Обхватът на пътищата, за които ще се плаща тол такса, и размерът на тарифите ще бъдат обсъдени на среща при премиера Бойко Борисов с превозвачите утре. Това съобщи на брифинг в Агенция "Пътна инфраструктура" заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков.

Той обобщи, че след поредица от срещи с превозвачи и експерти са сближени позициите по обхвата на пътищата и тарифите за преминаване по тях, а дали ще се вземе решение за отлагане на тол системата с шест месеца ще стане ясно утре след срещата с превозвачите.

"Подробности по отношение на тарифите ще станат ясни след срещата, а компромисът ще бъде някъде по средата", добави Нанков.

Той обясни, че целта е да имаме справедлив модел на тарифиране и да спазим европейския принцип, който натоварва да плаща повече. Искаме да създадем необходимите условия за развитие на транспортния бранш, но и да не лишаваме пътния сектор от ресурс за ремонт и рехабилитация. Всеки компромис по отношение на обхвата и тарифата ще влияе в дългосрочен план върху качеството на пътищата и изграждането на автомагистралния пръстен, заявил още Нанков.

По повод на публикации в медиите Николай Нанков заяви категорично, че няма да изтичат пари от ТОЛ-системата чрез офшорни фирми. Дружеството, с което е подписан договор за национален доставчик на услуги, който още не е влязъл в сила, е изцяло българско. Очаква се скоро да има и трети доставчик на услуги.

Успешно протичат тестовете на ТОЛ-системата, които започнаха днес и ще продължат в следващите 6 месеца, съобщи ръководителят на Националното ТОЛ-управление проф. Олег Асенов.

Зам.-министър Нанков определи като фалшива новина и спекулация тиражираните днес публикации, че офшорна фирма ще събира тол таксите. Той е напомнил, че режимът за избор на Национален доставчик на услуги (НДУ) за събиране на пътни такси е регистрационен и на 14 май т. г. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е сключила договор с втори доставчик. Той ще влезе в сила след доказване на функционална и оперативна съвместимост от страна на кандидата. Докато не се докаже съвместимост, договор няма и може изобщо да не стане факт, обясни Нанков.

Той подчерта, че регистрираният доставчик е с изцяло българско участие и пари от България през офшорни фирми няма да изтичат, каквито внушения са били направени днес.

Председателят на Управителния съвет на АПИ Георги Терзийски посочи, че съгласно Закона за икономическите и финансовите отношения с дружествата, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, контролираните от тях лица и техните действителни собственици, министърът на финансите издава заповед със списък на държавите, които са с преференциален данъчен режим и Кипър не е в този списък. Това е първата фалшива новина, заяви Терзийски, а втората е, че дружеството не е с българско участие, което не е вярно и това може да бъде проверено от всеки.

Какво искат превозвачите

Вчера превозвачи поискаха в писмо спешна среща с премиера Бойко Борисов заради новата тол система, която стартира експериментално утре. Те настояват за по-ниски такси и поне 6 месеца тестов период.

Според Конфедерация на автобусните превозвачи, ние ще бъдем единствената държава в Европа, в която, за да се изминат 400 км, ще са нужни 280 лв. за гориво и 400 лв. тол такса.

Превозвачите на пътници, на товари и на горива, както и спедиторските фирми настояват тол таксата да се заплаща само за преминаване по първокласните пътища и по автомагистралите и дадоха пример с държави от Европа: "За сравнение в Германия тол се плаща на 8% от пътната мрежа. В ЕС предимно процентът е под 10. В България говорим за 65%".

От бранша прогнозираха поскъпване на стоки и храни, ако се запазят предложените от регионалното министерство ставки за тол таксите и предупредиха, че ако второстепенните пътища не бъдат извадени от тол системата, над 200 трудно достъпни населени места ще имат проблем със снабдяването заради поскъпване на транспорта.