Превозвачите се обръщат с молба към премиера Бойко Борисов за спешна среща по проблемите, които се очертават във връзка с въвеждането на тол системата за превозните средства над 3,5 тона. Това съобщиха от Камарата на автомобилните превозвачи в България. На тази среща те ще изложат исканията си, едно от които е въвеждане на германската система* на таксуване на преминаването по магистрали. Тази система обаче трябва да вземе предвид разликата в БВП на двете страни.

От бранша оповестяват молбата си в деня (15 май), в който започна тестването на тол системата в частта "такси" на база изминато разстояние. Задействането на системата в пълнота е планирано за 16 август. Превозвачите обаче настояват за 6-месечен тестови период, предаде "Фокус".

В писмото си до премиера превозвачите заявяват, че приемат необходимостта от въвеждането на системата у нас, но биха желали да изложат важни професионални съображения, които считаме, че не са отчетени при налагането на тол системата и биха довели до ненужно социално напрежение.

Превозвачите отбелязват, че през последния месец сред транспортните и спедиторските фирми, както и сред контрагентите и клиентите, нараства недоволството от начина, по който Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) подготвя въвеждането на тол системата.

"От гледна точка на транспортните и спедиторските фирми, проблемът изглежда по следния начин: вместо 103 млн. лв. от винетки през 2018 г., МРРБ възнамерява да събира по 1 163 млн. лв. от 2019 г. Това означава, че един от компонентите в ценообразуването на пътническите и товарните превози се увеличава 11 пъти в рамките на една година", става ясно от писмото до премиера. Превозвачите изтъкват, че не е спазен 6-месечният срок за тестови изпитания на системата преди пусковия срок. Те обръщат внимание на липсата на диалог.

За какво настояват от бизнеса

Превозвачите настояват за стриктно спазване на техническите изисквания на Пътната агенция към изграждането на тол системата, като тя да обхваща само магистрали и пътища първи клас, които са част от европейските транспортни коридори. Предлагат за база на тол таксите да се приеме германската система, но съобразена с БВП на България, който е 5,5 пъти по-малък от този на Германия (вероятно са имали предвид 65 пъти - б.р)**. Превозвачите настояват за значително намаляване на обявения финансов резултат от въвеждането на тол системата в размер на 1 163 млн. лв. годишно; за приемането на социално поносими за хората и справедливи за бизнеса стойности на тол таксите; да се разгледат и приемат облекчения за превозвачите на вътрешния пазар, чиято дейност има социални функции, както е при автобусните превози, както и за фирмите, които доставят стоки от първа необходимост - храни и горива - за населението.

Ще поскъпнат ли превозите и стоките

След направената инвентаризация се разбра, че 8000 км от цялата републиканска пътна мрежа са в лошо състояние. За да финансираме този сектор е необходимо реформираме системата на финансиране и да въведем тол системата, каза по-рано днес в ТВ интервю министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. От случващото се в последните дни обаче е ясно, че нейното въвеждане няма да е лесно, призна тя.

Големите ставки в тол системата ще се отнасят за много тежките автомобили, над 12 тона, с повече от три оси, каквито всъщност не се ползват за превоз на хранителни стоки и продукти, каза днес министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков. Според него отражението от въвеждането на таксите върху бизнеса далеч няма да бъде в апокалиптичните размери, които се коментират в момента.

Хубавото е, че системата ще бъде експериментално тествана, няма как да заработи още от деня на пускането й, такъв преходен период ще даде възможност за набиране на данни за анализи, посочи още Желязков.

Според анализи на Пътната агенция тол таксата ще се отрази върху цената на горивата, но с много малко - в рамките на маршрут от 400 км на 1 стотинка на литър и при обратния курс, ако той не е пълен, на 2 стотинки на литър, обясни по БНТ директорът на АПИ Георги Терзийски. Най-леките превозни средства - с тегло под 12 тона, ще плащат малко по-малко отколкото в Европа. При тежкотоварните превозни средства таксите превишават тези в ЕС. Терзийски подчерта, че в момента все пак върви процес на установяване на тарифите и тарифирането на тол системата у нас.

*В Германия Тол таксата се прилага за превозното средство над 7,5 на магистралите и скоростните пътища и не подлежи на облагане с ДДС. Таксата обикновено се събира с помощта на комбинация от спътникова локализация и модерни мобилни комуникационни технологии.

Операторът на тол системата - Toll Collect - предлага няколко начина за плащане на таксата. Можете или да изберете да плащате автоматично чрез бордово устройство (OBU), инсталирано директно във вашия автомобил или чрез ръчна резервационна система: чрез един от 1100 специални терминали за таксуване на платени такси, поставени на удобни места около германските гранични пунктове или онлайн, използвайки уебсайт или мобилното приложение на Toll Collect, можем да прочетем в сайта на EW Eurowag.

** По официални данни БВП на Германия за 2017 г. е 3677.44 милиарда щатски долара. За същата година БВП на България е 56.83 милиарда щатски долара. Проста сметка показва, че германският БВП е почти 65 пъти по-голям от българския.