”Хемус" не е европейски коридор и нямаме възможности за европейско финансиране на строителството. Давам срок до 2 години за „Хемус” да имаме готова тръжна процедура и стартиран търг", каза министърът, цитиран от БГНЕС.

"Следкризисно, много държави имат проблеми с магистралите, построени като публично-частни партньорства, и трябва да сме много внимателни при избора на модела. Трябва да се намери модел, който да не увеличи дефицита на държавата”, добави той.

Плевнелиев заяви още, че тръжната процедура за АМ „Тракия” е абсолютно обективна и че вместо за 3-4 месеца, както беше досегашната практика, тръжната комисия ще приключи обработката за по-малко от месец и обещаните срокове ще бъдат спазени.

По повод АМ „Люлин” Росен Плевнелиев обясни, че магистралата се финансира от ЕК и на инженер-консултанта е даден срок до следващата седмица да даде становище по всички 38 казуса с магистралата. След това мениджърът на проекта трябва да даде писмено становище по тези казуси.
„Същественото е магистралата да стане по правилата и в срока, който е зададен - 31 декември тази година”, каза министърът.

По повод сключения от близката до Веселин Георгиев-Батко фирма "Биндер" договор за почистване на пътищата от републиканската пътна мрежа в област Сливен, Плевнелиев коментира: ”Нямаме абсолютно никакъв проблем, която и да е фирма да спечели по правилата и да спазва правилата. Това е и големият пробив тук, че една фирма, която е била привилегирована, сега е спечелила едно почтено състезание".

Той призна, че в момента инвестиционната програма е на базисно ниво. „Фактически нямаме почти никакви поръчки. Докато предишните управляващи са били в комфорта на една ситуация да имат много пари и да раздават договори, ние по-скоро спираме, за съжаление”, каза Плевнелиев.

По думите му би трябвало до края на 2010 г. страната да е подписала договори за 1,6 млрд. лева по оперативната програма „Регионално развитие”. Той съобщи, че започва изплащането на 240 млн. лева задължения на предишното правителство към строителния бранш.
”При всички случаи тези пари са дефицит. Те не са дефицит в бюджета на министерството, а на държавата. Това е програмиран дефицит, който наследяваме от предишното правителство. Предишното правителство не е имало никаква финансова дисциплина. Сега правим обратното. Работим по проекти с национален приоритет и търсим конкретни резултати. Резултатът на АМ ”Люлин” е много важен, само, че ние трябва да го постигнем. В първите 3 години имаме изпълнение само 18% на магистралата, а сега за една година трябва да го докараме до 100%”, обясни министърът.

Той съобщи още, че поръчките във високия сегмент на строителния сектор са намалели с 25 на сто, докато в други европейски страни спадът е с 6-8 процента. В ниския сегмент обаче е регистрирано повишение от 3 на сто.