Според данните на националната статистика, интернет използваме предимно за комуникация, забавления и информация, а по-малка част за получаване на услуги и продукти, което би спестило усилия и време, както в ежедневието, така и в бизнеса. Търсим ли качествено обслужване онлайн, въпреки че прекарваме голям брой часове в мрежата? И има ли добри практики, които да покажат, че е възможно в Интернет да спечелим време и да оптимизираме графика или работата си.

83.5% от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си, а 75 % имат мобилен достъп до мрежата. Заради Ковид-19 дигитализацията се ускорява и за една година има нарастване с 4 % на семействата с достъп до Интернет, според данни на Националния статистически институт за 2021 г. (https://www.nsi.bg/bg/content/2805).

Данните на националната статистиката са категорични - всички сме онлайн и сме много активни, но въпросът е какво правим в дигиталното пространство?

Тук отговорът не е твърде позитивен относно Интернет като място, в което лесно, бързо и удобно българите ползват услуги и получават продукти и стоки - 58 % използват Интернет за комуникация, 50% - за информация, 36% за забавление, а за онлайн услуги - само 19.5 %. Според последното проучване на Евробарометър от юли 2022 г. българите търсят информация онлайн много повече от другите граждани на ЕС - 60 срещу 43 процента https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2832.

От информиране към действие онлайн?

Бизнесът трябва да се дигитализира и да предлага повече и продукти или услуги онлайн, освен информацията за тях.

Това изисква инвестиции както в скъп софтуер, така и целенасочени усилия от страна на бизнеса не само да се въведат модерни технологии, но и да се променят традиционни модели на потребителско поведение на българина, както и той да бъде насочван как да ги използва. Пример за това как бизнесът, в лицето на "Интелигентни трафик системи" АД, замени реденето на опашки за хартиени винетки с онлайн платформа за закупуване на електронни винетки Vinetki.bg, където за не повече от две минути на компютъра или на мобилния телефон, всеки може да закупи електронна винетка за лек автомобил.

Вече може да си спестим и посещението на застрахователен офис и попълването на сложни формуляри за задължителната застраховка "Гражданска отговорност", която е възможно да сключим онлайн само с попълване на регистрационен номер на лекия автомобил и на талона.

Така нареченото "дигитално племе" (digital tribe) е изключително критично и изисква непрекъснати и устойчиви усилия от страна на бизнеса услугите онлайн да се подобряват и разширяват своя обхват. Това означава постоянно развитие и усъвършенстване на платформите като софтуер, висококвалифициран персонал, 24/7 поддръжка.

Сега на платформите Tollpass.bg и Vinetki.bg не само заплащаме пътни такси, но и само като въведем регистрационния номер на автомобила и на талона може да сключим задължителната за всички автомобили застраховка "Гражданска отговорност". Парадоксално е, но вече се ориентираме по-лесно онлайн, отколкото ако отидем в офис на застраховател. Факт е също така, че онлайн имаме много по-голяма защита на личните данни, отколкото ако е включен човешкия фактор.

На платформата Tollpass.bg имаме калкулатор за гражданска отговорност - въвеждаме данните сами, получаваме за секунди индивидуална ценова оферта и сключваме застраховка "Гражданска отговорност" изцяло онлайн за няколко минути, без да има нужда от среща и комуникация със застрахователен агент. Платформата става нашия застрахователен агент и партньор, с който комуникираме бързо и удобно от вкъщи или от мобилния телефон.

Плащаме също онлайн с банкова карта или банков превод, а получаваме застрахователната полица, стикер и зелена карта с безплатна доставка. Имаме и напомняне за изтичащ срок на застраховката, което получаваме на имейла си.

За транспортния бизнес онлайн застраховките "Гражданска отговорност" са допълнително удобство и се заплащат още по-лесно, ако компаниите имат сключен договор с предплатен баланс на Tollpass.bg за електронно събиране на пътни такси Комплексът от дигитални услуги постоянно расте в помощ на бизнеса и спестява разходи за администрация и персонал.

Онлайн платформите стават наш личен асистент, когато ни напомнят за важните срокове и ни предлагат различни възможности за плащане или комбинации от услуги.

Вярно е, че в дигиталното съществуване всичко е възможно веднага, в последния момент. Но с Vinetki.bg и Tollpass.bg планираме покупките си - например винетката можем да закупим до 30 дни преди желаната начална дата, или пък да подновим задължителната застраховка "Гражданска отговорност" до 60 дни преди изтичането на нейната валидност, с индивидуална оферта за нашия автомобил за периода, за който трябва да сключим застраховката.

Животът става все по-динамичен и вместо да губим време онлайн само за комуникация, забавления и информиране, Интернет може да ни спестява време за посещение на офиси и институции и да улеснява ползването на услуги и продукти. Активните потребители на Интернет в България са налице. На ход е бизнесът и институциите. Бъдещето ни е гъвкаво и дигитално.