Социалното министерство и НОИ обмислят да направят електронен регистър с информация за натрупан трудов стаж за всеки от осигурените българи, съобщава в. "Стандарт".

Поводът за промяната е казусът с липсващия стаж на естрадните изпълнители, след като стана ясно, че преди 22 г. е изгорял архивът на Концертна дирекция и сега те не могат да докажат какви осигуровки са им удържани преди 1989 г.
Заради това вчера бе инициирана среща на премиера на Бойко Борисов с министрите Вежди Рашидов и Тотю Младенов. В сряда кабинетът ще обсъди проект на Закон за установяване на трудов и осигурителен стаж, който ще замени реда в действащия в момента Указ, приет през 1961 г.

В новия онлайн регистър ще бъдат записани личните данни на работещите, фирмите, които са ги наемали, и продължителността на стажа. В момента тези данни се съхраняват на различни места само на хартия.
По този начин ще бъдат облекчени не само артистите, но и всички българи, които имат проблеми да си набавят документите.

Чрез създаването на регистъра ще се повиши сигурността на служителите при фалит на компании или унищожени фирмени документи. Системата да бъде част от страницата на НОИ и с персонален код или ЕГН, всеки работещ ще проверява данните си.

Възможността за проверки на осигурителния статус на сайта на НОИ, която съществува в момента, се отнася само за осигуровки след 1997 г. В момента трудов стаж по съдебен път може да се докаже чрез свидетели, но се искат и писмени документи. "Сега" припомня, че и други архиви отпреди 1989 г., като този на ДКМС, са изчезнали.

Специално за естрадните изпълнители остава възможността за персонални пенсии. На работната среща вчера е било предложено изпълнителите, които докажат 15 години стаж, да получат пенсия, а останалите - да вземат пари за старост. БНТ пък лансира версия, според която архивите на Концертна дирекция не са изгорели, а артистите просто не са си потърсили документите, с които могат да докажат стаж за пенсия. Според в. "Сега" те се намирали в дирекция "Музика". Днес ще има среща с певците в културното министерство.