Председателят на Националното сдружение на млеко- и месопроизводителите Танчо Колев заяви в интервю за БНР, че след 5 години животновъдство в България няма да има.

По думите му, ниската изкупна цена на млякото и картелните споразумения са основните проблеми за млекопроизводителите.

"Млекопреработвателите извиват ръцете на млекопроизводителите от години. Дори и да дойде субсидия, тя отива в млекопреработвателните предприятия и цената на млеката – краве, овче и козе – пада. Млечният сектор е обречен", категоричен бе Колев.

Той допълни, че преди години е имало фермерски пазари, които и сега съществуват в Европа, но у нас са били премахнати след присъединяването на България към ЕС.

"Всичко беше прехвърлено в млекопреработвателните предприятия, т.нар. "мандри". И тези мандри решиха да правят каквото си искат – не само с производителите, но и с потребителите. Те веднъж ги лъжат в етикетите и втори път с цената", допълни шефът на националното сдружение.

По думите му, ценита на суровото мляко в България са паднали от 35 до 40 процента, а същевременно държавата не контролира какво е млякото, което се продава на пазара. 

Тодор Колев беше категоричен, че няма как да се изчисли процентът на сухото мляко в млечните продукти, въпреки че по закон не трябва да надхвърля 20%, и допълни:

"Не знам как може на пазара да се нарича българско кисело мляко, при положение че половината от млякото е кондензирано, внесено от Полша, а другата половина е прясно мляко от Румъния. Какво му е българското, това е фалшификат! Даже и кофичката е от чужбина. Това е измама!".

Същевременно от комуникационния екип на българско-швейцарския проект "За Балкана и хората" съобщиха, че за първи път фермери от карловското село Васил Левски ще продават биволско и овче кисело мляко, както и сирена от редки породи животни - Каракачански овце и биволи от породата Българска Мурра, от мобилни хладилни витрини. 

По проекта са закупени общо 8 мобилни хладилни витрини от Франция, които се придвижват като ремарке за лека кола или микробус. На пазари и изложения хладилните витрини ще се включват към електрическата мрежа и от тях, като от нормален витринен щанд, хората ще могат да пазаруват пресни продукти.

С мобилните витрини ще се постави начало на нов тип фермерски пазари в България, по подобие на Франция, Австрия, Италия, Швейцария и Холандия.

Предстои фермери от Западна и Централна Стара планина, регистрирани по Наредба 26 на Министерството на земеделието и храните (МЗХ), да доставят продукти директно от фермите си и да продават пряко на потребителите, информират представителите на проекта.