Решението бе да се предложи на кмета да позволи едномесечен гратисен период преди влизането в сила на новата наредба за паркиране в столицата, съобщи БНР.

Протестиращите срещу новите правила за паркиране в София поискаха 15-минутна почивка, тъй като по време на заседанието на Комисията стана ясно, че исканията им са различни. От една страна застанаха движение ДНЕС и Фейсбук групата, а от друга - протестиращите, които затваряха движението на централни кръстовища в София. Мирослав Паскалев, представител на протестиращите обяви, че движението и Фейсбук групата защитават свои лични интереси и поиска работна група между представителя на транспортната комисия и жителите на централната част на града, за да се изготви наредба в полза на гражданите, "да се отмени рекетът срещу тях".

Направените предложения от транспортната комисия и гражданските организации ще бъдат публикувани на сайта на СОС в интернет, където ще могат да се обсъждат в продължение на две седмици. Дали ще бъдат приети, ще стане ясно на 13 септември по време на редовната сесия на СОС.
Тогава ще бъде обсъдено и предложението на председателя на групата на ГЕРБ Малина Едрева и на председателя на Общинския съвет Елен Герджиков да отпадне привилегията на кмета на София за общинските съветници да паркират безплатно в синята зона на града.

Единствено кметът Йорданка Фандъкова има законовото право да позволи гратисния период, тъй като наредбата, която влиза в сила от 1 септември, не може да бъде нарушавана. Въпреки че общинските съветници от БСП поискаха отмяната й и извънредно заседание на общинския съвет, това днес в транспортната комисия не бе на дневен ред.

След като беше постигнат един месец отстрочка, от 1 октомври в Синята и Зелената зона ще може да се паркира само срещу винетна такса. Според новата наредба, която влиза в сила от 1 септември, за винетен стикер може да се кандидатства само с лична карта, талон на лекия автомобил и документ за собственост или наем. Стикерът ще важи до 1 октомври 2013 г. Цената за един автомобил в Синята зона е 150 лв., а за втори – 450 лв.

"Не бих казал, че има несъвършенства в наредбата, просто усъвършенстваме някои изисквания във връзка с подаването на молба за винетен стикер на живущите в центъра. Фактически 8-те документа, които досега изисквахме, се намаляват на 3", коментира по-рано днес пред радиото Радослав Тошев – председател на Комисията по транспорт.
За облекчена процедура настоя й Фандкъкова.

Според Тошев няма разделение между хората, които живеят в центъра на столицата, и хората, които живеят в кварталите. Той посочи, че ако се погледне как са организирани нещата в подобни градове, ще се види, че тези практики са не просто популярни, а са единствените възможни практики, с които да се възпрепятства ползването на частни автомобили в исторически центрове.

Тошев предлага буферните паркинги да се ползват безплатно при покупката на карта за градски транспорт: "Не търсим облекчение за тези, които влизат да паркират в центъра и да задръстват центъра. Искаме да затрудним тези, които ползват частни автомобили за сметка на всички останали, които искат да се движат пеша".

"От БСП са внесли доклад, с който искат пълен хаос в града – да се спре действието на наредбата, да се изчакат 3 месеца, да се направи нова работна група и да се направи една космическа наредба, за която да няма никой против. Няма как да се случи това, градът да бъде в хаос. Те даже не внасят нито едно предложение. Те казват – трябва да се прекрати тази наредба, тепърва ще разгледаме и искаме оставки", коментира още Тошев.