Към проблемния въпрос имало графика за производството на автомобили, предаде БТА. Учениците установили, че тя показва рязко увеличаване на производството на велосипеди в периода 1999-2000 година, но в твърдението към въпроса се говори за спад.

Грешката е техническа и не виждам никакви основания да има наказани в Министерството на образованието, заяви пред журналисти в УНСС служебният министър проф. Николай Милошев.

По думите му сега заместник-министърът на образованието Мариана Банчева и експерти от ведомството обсъждат какво решение трябва да се вземе заради тази техническа грешка. Според Милошев "единият вариант е директно да се анулира въпросът и децата да получат по две точки, а другият вариант е да се направят съответните оценки и да се види какъв е процентът на учениците, сгрешили отговора на въпроса".

"Ако процентът на тези седмокласници е по-значителен, означава, че децата наистина са били объркани и тогава на всички ще бъде признат този въпрос", заяви министърът на образованието. Той добави, че, ако се окаже, че 10% от децата са сгрешили, всъщност въпросът не е бил объркан.

Над 62 000 седмокласници се явиха на провелото се вчера национално външно оценяване.

Обяснението на министерството

Седмокласниците няма да бъдат ощетени заради техническата грешка, съобщиха от пресцентъра на Министерство на образованието. Оттам обясниха, че първите 4 задачи от теста са свързани с проверка на уменията на учениците да извличат и да обработват информация от два различни източника на информация – в случая са текст и графика, които имат връзка помежду си.

Трета задача от теста проверява лексикалната култура на учениците. Насочена е към уменията им за избор на дума (от посочени четири възможности за отговор), смислово свързана с друга дума от основното изречение, допълват от МОМН. Образуваното словосъчетание следва да отразява определен сегмент от графиката. Тази задача, както и останалите, свързани с обработването на информация от двата източника, нямат за цел работа с графичните изображения, както например по математика и/или по някои от природните науки.

Разчитането на информацията се случва с „невъоръжено“ око, т.е. без употребата на измервателни уреди. Наречието „рязко“ отговаря на знаковото изображение на тази част от графиката, която е свързана с поставената задача. В конкретния случай думата „рязко“ се свързва точно с думата „спад“.

При обработването на графиката в съответния изпитен формат вероятно се е получило изместване, което по същество няма сериозно отношение към верния отговор. Дори да приемем, че в условието на задачата следва да бъде употребена думата „се увеличава“, отново единствената възможност от посочените четири отговора ще е отговор Б) – „рязко“, заключват от ведомството.