Това прогнозира изпълнителният председател на Българската стопанска камара Божидар Данев по време на работна среща, предаде БГНЕС.

„С хора с основно образование и с неграмотни не може да се прави печеливша икономика. Не може да се усвояват инвестиции и нови технологии без компетентни хора. Нещо в компетенциите ни куца, а искаме високи доходи, коментира Данев.
Според него, недопустимо е бюджетът за образование да е едва 1.5% от БВП, а за МВР, например, да е над 5%, като в същото време престъпността расте, а разкриваемостта е 13%.

„Държавата взима пари от данъците на работодателите и финансира образование, което не им е нужно", категоричен бе Данев. Така той аргументира предложението на БСК да се определят квоти за всички университетски специалности, съобразени с търсенето на пазара на труда, така че обществените средства да се насочват към финансиране именно на тези специалност. За всички останали специалности студентите да инвестират собствени средства, поемайки и съответния риск за възстановяване на инвестицията си при евентуална нереализация на пазара на труда, заяви Данев.

"Намираме се на сериозен кръстопът - прогресираща стагнация или плавен просперитет, основан на компетенции", обобщи Божидар Данев.

Представителите на МОМН споделиха, че са наясно, че обучават висококвалифицирани безработни, но такова е търсенето и нагласите в обществото. Интересът към професионалните гимназии непрекъснато намалява - имаме база и преподаватели, но няма кандидати да се обучават,  изтъкнаха те.

"Сега е модерно да се учи право или икономика и ние трудно можем да се преборим с тези нагласи", споделиха още експертите. Освен това, според тях, основна предпоставка за недоброто планиране на т.нар. държавна поръчка в университетите е липсата на механизъм за прогнозиране на търсенето на пазара на труда на определени специалисти.
Друг проблем е липсата на подготвени преподаватели, при това предователският състав непрекъснато застарява.

От МОНМ съобщиха, че в ход е подготовката на няколко важни за развитието на образователната ни система - за изграждане на центрове за кариерно ориентиране в училищната система, както и за създаване на система за оценка на качеството на професионалното образование и обучение. 

От БСК представиха проекта създаване на Информационна система за оценка на компетенциите на работната сила (ИСОК), с която се цели да се създадат професионални стандарти и да се подпомогне процесът на създаване на държавните образователни изисквания, както и да се изгради дългоочакваната система за валидиране на знания и умения, придобити по неформален път.

Предстои приключване на първият етап по проекта, включващ изготвянето на анализи и научно-методически материали, на чиято база ще започне създаването на т.нар. компетентностни модели за ключови длъжности в 20 икономически сектора. За целта е изградена Национална референтна мрежа, включваща секторни референтни звена – екипи от специалисти, които ще разработват компетентностните модели и картите за оценка на компетенциите на работещите в съответните сектори.
До момента са създадени 7 секторни референтни звена, като предстои в близките месеци да бъдат създадени още 13. В следващите 9 месеца обучени по проекта специалисти ще тестват в пилотни предприятия изработените карти за оценка на компетенциите.
Целта е да се проверят в практиката разработките на методистите и, след като се отстранят евентуални проблеми, да стартира работата по изграждане на самата информационна система.