До възможността да бъдат отнети лицензите на „ЧЕЗ Електро” и „ЧЕЗ Разпределение” се стигна след протестите в страната и установени нарушения. Най-рано до средата на юни ДКЕВР ще вземе окончателно решение дали да бъде отнет лицензът.

ДКЕВР ще направи последваща проверка с поискани становища от различни държавни институции - МИЕТ, МО, МТСП, МВР, Столичната община и управителите на областите, в които оперира ЧЕЗ, за това дали има основания за отнемане на лицензията на дружествата "ЧЕЗ Разпределение България" и "ЧЕЗ Електро България", заяви шефът на ДКЕВР Евгения Харитонова по процедурата за отнемане на лицензията.

Основните нарушения на дружествата на ЧЕЗ са неспазване на Закона за обществените поръчки и нарушения при подмяната на електромери и обслужването на клиентите, заявиха членовете на ДКЕВР.
Лично за мен въпросът със ЗОП е много сериозен, защото става дума за много сериозни суми, каза Харитонова. Тя обаче заяви, че ДКЕВР се нуждае от допълнителна информация за това каква сума от разходите на двете дъщерни дружества са били прехвърляни към свързаното дружество "ЧЕЗ България" за възлагане на дейности.

Нарушенията при връчването на констативни протоколи при подмяна на електромери може и за изглеждат незначителни, но ако се надписват дори и по 50 киловатчаса на клиент, когато става въпрос за десетки хиляди клиенти, то това може да се окаже голяма сума, заяви още Харитонова. Тя каза, че при направената от ДКЕВР проверка на 12 подменени електромери, три са с нарушения в констативните протоколи, което е сериозен процент, ако се прехвърли към всички електромери, обслужващи територията на ЧЕЗ.

ЧЕЗ няма какво да крие и искаме да продължим да работим в България, заяви Петър Докладал, регионален мениджър на ЧЕЗ за България, на открито заседание на ДКЕВР, на което за първи път се разгледа процедурата за отнемане на лиценза, цитиран от „Фокус”.
По думите му пропуските, за които държавният регулатор упреква ЧЕЗ, са просто формални и се надява, че след като предоставят необходимите данни, процедурата за отнемане на лицензите ще бъде прекратена.

„Въпреки че обвиненията са неоснователни, изпълнихме предписанията на ДКЕВР”, увери Докладал и каза, че за 8 г. дружеството е вложило над 1 млрд. евро в страната и е обновила електроразпределителната мрежа с 30%.

"За регулатора е важно как ЧЕЗ работи в интерес на обществото и как се опитва да подсигури по-ниски сметки", контрира Анжела Тонева, член на ДКЕВР. Изказването й бе и в отговор на изложението на Кремена Стоянова, директор на „ЧЕЗ Електро”, в което описа всички финансови приходи и действия на дружеството. Тя категорично заяви, че компанията е управлявана по-начин, по който максимално се стреми да поддържа ефективност по отношение на разходите.

ДКЕВР обвинява ЧЕЗ в аутсорсване на някои от разходите си към фирми, дъщерни на компанията, при цени далеч надвишаващи пазарните. По този начин се повишават разходите на дружеството, а оттам и цената на тока. Освен това компанията е била "източвана" до времето, когато държавата все още притежаваше 33% от нея.

Тонева не била съгласна, че нарушенията са формални и нямат последици.
Ако се задълбочим, ще достигнем и до застрашаване сигурността на снабдяването, смята тя. Според нея ЧЕЗ трябва да докаже, че процесът по управление на дружествата води до това клиентите да плащат по-ниски и целесъобразни разходи чрез цената на тока, което е записано и в лицензията.

Стоянова заяви, че дружествата на ЧЕЗ не са обект на прилагане на режима на Закона за обществените поръчки и има издадено становище от Агенцията за обществени поръчки.
Темпът на нарастване на разходите за външни услуги е в пъти по-нисък от кумулативната инфлация за периода 2009-2011 г., посочи тя. Стоянова добави, че ако компанията е извършвала сама всички дейности, разходите й щели да бъдат по-високи.

Тонева попита кой обслужва клиентските центрове, а председателят на ДКЕВР Евгения Харитонова призова от ЧЕЗ да опишат процеса на събиранията на вземанията на дружеството.

ДКЕВР ще проверява касите за плащане, които са на трети фирми, констативните протоколи при подмяната на електромерите, минималните и икономически обосновани разходи и др.