Зам.-министър Митева: Важно е ориентирането на образованието към дигитални и зелени умения
МОН планира да използва рамката за дигитални компетентности на ЕК, за да направи базово за целите на последващи обучения замерване на какви нива сме, стана ясно по време на Green Transition Forum 4.0
Много важно е ориентирането на цялата ни образователна система към умения, не само към знания. Това каза служебният заместник-министър на образованието и науката Наталия Митева в дискусията, посветена на иновациите и образование, в последния ден на най-мащабния и успешен форум за зелена трансформация - "Green Transition Forum 4.0: Новите перспективи пред Централна и Източна Европа (ЦИЕ)". За четвърта поредна година форумът се организира от Dir.bg и 3Е News.
Тридневното събитие започна на 26 юни в столичния Sofia Event Center и продължава до 28 юни. В дискусиите участват над 165 лектори от 19 страни.
Митева каза, че има две посоки в образованието на световно ниво, които показват накъде трябва да вървим и те са свързани с дигиталните технологии и дигиталните умения, и зелените умения. Тя добави, че в рамките на тези две теми се вписват много от тенденциите, които касаят трансформацията на образователните системи.
Наталия Митева посочи, че изграждането на умения е един от големите пропуски, които имаме в образователната ни система в годините. Това е и причината бизнесът да се оплаква, че младите хора, макар да имат невероятен заряд и много интереси, свързани със съвременните теми, не могат да са достатъчно добре подготвени за това, което ги очаква, тъй като образователната система изостава в цялостната си парадигма още от началните класове до висшето образование, каза тя.
Като отбеляза, че в образователната ни система има завой отново към умения и компетентности, тя добави, че това изисква много мерки на много нива. Една от тях е промяна в това, което се учи, в учебните програми и в съдържанието, но и промяна на това как се учи - в методите на преподаване, в организацията, в това как учителите и преподавателите във висшите училища изграждат учебните преживявания на учащите се, обясни тя.
Ние нямаме много добра представа в момента на какви нива са българските учащи се, както и преподавателите, посочи още Митева и добави, че МОН планира да използва рамката за дигитални компетентности на ЕК, за да направи тази есен едно базово за целите на последващи обучения замерване на какви нива сме.
Важно е също в мисленето за нов модел на учебни програми, дигиталните компетентности да бъдат хоризонтални- да бъдат развивани във всички предмети, във всички часове, а не в един предмет, каза още заместник-министърът. Тя добави, че дигиталната компетентност трябва да се замисли като нова базова компетентност.
Митева посочи, че от МОН са идентифицирали един сериозен проблем с т. нар. дигитално благополучие на младите хора, което касае цялостното дигитално преживяване в интернет средата. В тази връзка даде пример, че имаме удвояваме на киберпрестъпленията и атаките срещу млади хора от 2022г. до 2023 г., включително сексуални посегателства в интернет. Имаме и едно от най-високите равнища на време прекарано пред екрани за развлечения, вместо за учене сред страните от ОИСР. Във връзка с т.нар дигитално благополучие от МОН разработват ресурси, с които да подпомогнат учителите и родителите, за могат те да подпомогнат цялото това пътуване на децата в интернет пространството.
По отношение на зелените умения Митева каза, че образователната ни система има още по-дълъг път да извърви. Тя посочи, че в Плана за възстановяване и устойчивост сме поели ангажимент за реформа на т.нар. списък с професиите и той е част от професионалното образование, който в момента се ревизира. Нашият ангажимент към плана е да можем да вкараме в него зелени професии, за да могат те да бъдат уплътнени после с учебни програми, изпитни програми и квалификации, и хоризонталното вкарване в много професии на зелени умения, обясни Митева.
Тя посочи, че списъкът ще бъде обявен за обществено обсъждане и даде примери за зелени професии, които вече са идентифицирани като устойчиво земеделие и растителна защита, устойчива мода, производство на биокомпозитни материали, електрообзавеждане на тролейбуси и електрически автобуси, ВЕИ. Митева отбеляза и необходимостта в учебната програма от първи до 12 клас зелените теми да бъдат интегрирани хоризонтално. Трябва да адресираме и темите за устойчивия преход хоризонтално в цялостната учебна програма, това е въпрос на квалификация на учителите и на достъпно съдържание ,което те да използват и да интегрират, каза тя.
Най-голямата и значима конференция за Зелената сделка "Green Transition Forum 4.0: Новите перспективи пред Централна и Източна Европа (ЦИЕ)" е организирана от Dir.bg и 3Е-news. Форумът се провежда от 26 до 28 юни. На конферентните сцени в Sofia Event Center излизат представители на над 18 държави, като общо над 2500 участници, от които над 750 топ мениджъри, провеждат ключовия разговор за утрешния свят.
Събитието е организирано от Dir.bg и 3Е-news в партньорство с ACT Commodities, ПроКредит Банк, Visa, European Investment Bank, Електрохолд, Yettel, Артекс Инженеринг АД, ОББ, Аурубис България, Главболгарстрой Холдинг, Българска Фондова Борса, УниКредит Булбанк, Българска банка за развитие, Геотехмин, Енергео, МЕТ Енерджи Трейдинг България, Дънди Прешъс Металс, Фонд ФЛАГ, ICGB, The Oil and Gas Employers" Federation, Електроенергиен Системен Оператор, Булгартрансгаз, Фонд на фондовете, Български Енергиен Холдинг ЕАД, АЕЦ Козлодуй, Westinghouse, Филип Морис България, БМФ Порт Бургас АД, Информационно обслужване, Българска асоциация "Природен газ", REIB , PCONTRADE, Омега Пауър Груп, PHOTOMATE, OMV Petrom, Българска асоциация по рециклиране, TTS (Transport Trade Services) S.A, Morningside Hill, CWP Global, DEVIN, Smart Energy Trade.
Green Transition 2024 се осъществява с медийната подкрепа на БНТ, БТА, БНР, bTV Media Group, Дарик Радио, Darik Business Review, Euroactive, Economic.bg, ESGnews.bg и The Recursive