Забавянето беше призвикано от силна буря през нощта, която попречи да бъде инсталирана плаващата платформа с компютърния контролен център на операцията, съобщи началникът на службата за гражданска защита и отговорник на проекта Франко Габриели. Той допълни, че загубеното време ще бъде наваксано и цялата продължителност дейностите по изправянето на кораба ще се вмести в рамките на предварително предвиденото време от 12 часа.

Три часа след началото на процеса инженерите са успели да завъртят корпуса на 3 градуса. За да бъде изправен напълно, "Коста Конкордия" трябва да бъде завъртян на 65 градуса. Корпусът на кораба е бил отделен от рифа край италианския остров Джилио.

На 13 януари 2012 г. "Коста Конкордия" се удари в подводна скала и се преобърна, при което загинаха 32-ма от 4229-те пасажери. Срещу капитана на кораба Франческо Скетино, за когото се смята, че е насочил кораба към скалистите плитчини на остров Джилио, се води дело.

Изправянето на "Коста Конкордия" е най-сложното и скъпо спасяване на круширал кораб досега, отбелязва Ройтерс, цитирана от БТА.

290-метровият круизен кораб с височината на десететажна сграда, който тежи 114 500 тона и от 20 месеца лежи на десния си борд близо до пристанището в Джилио, ще бъде изправен с помощта на 11 хидравлични скрипци, докато застане върху шест бетонни платформи, закрепени върху гранитните скали на морското дъно. Първите 5 - 6 часа ще бъдат най-рисковите в операцията.
Ако корабът се преобърне, ще възникне опасност от сериозни последствия за околната среда.
Морското дъно край остров Джилио е природен резерват на морската флора и фауна. В случай, че "Коста Конкордия" потъне, изваждането й ще бъде още по-сложно и скъпо.

По предварителни оценки операцията ще струва на компанията собственик "Коста крочере" до 600 милиона евро. Тя ще бъде осъществена от американската компания "Титан салвидж" и италианската "Микопери".

Вижте снимки от операцията по изправянето на кораба

Операцията по изправянето на "Коста Конкордия", определяна като инженерно предизвикателство заради размерите на кораба, се предава пряко от много телевизии, а общият брой на акредитираните журналисти е около 400.

Ако днешната операция мине успешно, през следващите месеци "Коста Конкордия" ще бъде стабилизирана и подготвена за пускане отново на вода чрез закрепване на допълнителни резервоари. Вероятно догодина през пролетта круширалият луксозен кораб ще бъде изтеглен на буксир до някое от италианските пристанища, където ще бъде нарязан за скрап.