Към момента са изплатени едва около 37% от предвидените за България 8 милиарда евро помощ.
"Целта - 65% към края на годината, е абсолютно реалистична. Ако няма недомислени експерименти със системата, на първо място, и на второ място - има необходимата политическа подкрепа, това би следвало да се случи. Ако се работи само в рамките на обичайните срокове, подготвителната фаза на проект няма да е две, а ще бъде 5 години. За тази цел е необходим перманентен политически натиск в най-добрия смисъл на думата", обясни Дончев, цитиран от БНР.

Той бе категоричен, че още от началото на 2014 г. трябва да започне усвояването на парите по следващия период 2014 - 2020 г.
Ресурсът по осите „Техническа помощ“ по оперативните програмите „Транспорт“ и „Околна среда“ се разходват за подготовката на проекти за следващия програмен период, и ресурсът по оста на първата програма е изразходен, обясни Томислав Дончев. Според него има достатъчен запас в общините от готови проекти за следващи инвестиции за сектора "Води".

По думите му винаги има рискове.
"Ако не се плаща достатъчно бързо, ако 2-3 големи проекти зациклят, между другото това важи не само за Оперативната програма "Транспорт", в пълна степен важи за програма "Околна среда" - там проектите са с такъв размер, че един или два големи проекти, ако зациклят, това може да постави под риск плащанията към края на годината", добави той.

Дончев се надява изборите да нямат негативно влияние върху текущото изпълнение на проектите не само като плащане.
„В момента, ако мога да се изразя фигуративно, съм превключил системата на автопилот без драматичните нюанси, т.е. тя би могла да следва курса известно време, вероятно месеци“, коментира министърът в оставка.

Той си постави оценка "Много добър 5" за свършеното от него през последните 3 години. На въпрос дали би приел нов министерски пост, отговори: "Ако е в правилния отбор, имам сили - да".
По думите му на един вицепремиер ще му е по-лесно да се справя със задачите, отколкото на министър без портфейл.