Работодателите и самоосигуряващите се лица могат от днес да се регистрират на сайта на Националния осигурителен институт, за да подават по електронен път документи за изплащане на парични обезщетения.

И сега работодателите подават документи за изплащане на обезщетения, но ходят до поделенията на Националния осигурителен институт и обикновено носят декларациите за изплащане на електронен носител.

След 1 януари обаче става задължително подаването по електронен път и с електронен подпис. За целта е нужна регистрация чрез сайта на Осигурителния институт, обясни пред БНР Даниела Асенова, директор на дирекция "Краткосрочни обезщетения". 

Регистрацията отнема буквално секунди и всеки един работодател може да направи преценка кога да я направи. Може да бъде непосредствено преди подаването на самите данни за изплащане на обезщетенията, каза още Асенова.

Самоосигуряващите се лица обаче ще трябва да отидат до Националния осигурителен институт и да посочат лицето, което упълномощават да подава данни, ако те самите няма да го правят лично. Новите разпоредби допускат, ако документите са по-малко на брой да могат по избор да се подават и на хартия.

Електронното подаване на документи
важи за всички лица, които подават повече от 10 документа. Когато са до 2 - на хартия, а между 2 и 10 - на електронен носител.

Целта на новата система е по-бързото изплащане на болничните листове - до 10 работни дни.