БГНЕС
Няма умишлени действия при трагедията в Охрид
Няма умишлена човешка грешка, която да е провокирала трагедията, отнела живота на 15 българи в Охрид.
Това е изводът на българските експерти от Националното следствие и Министерството на транспорта (МТ), които направиха оглед на кораба "Илинден".
Предстои експертиза да изясни защо се е скъсало едно от въжетата на руля. Ще бъде изследвана и стабилността на кораба, съобщи bTV. Македонските власти са уверили българските експерти, че ще получават всички анализи и документи по делото.
Българските експерти направиха оглед на кораба "Илинден" веднага след като той бе изтеглен до пристанището на гранична полиция в Охрид. Атанас Костов и Георги Илиев ръководят експертите от министерството и следствието, които разследват транспортни инциденти. Казват, че със сигурност няма умисъл в трагедията с българите.
"Корабът не се е разцепил, липсва пробойна. Не открихме следи от умишлени действия", каза Георги Илиев от Национална следствена служба. Засега българските експерти са установили, че липсват разписани подробни правила и изисквания за осъществяване на разходките на туристи с такива корабчета. Смята се, че това е довело до системно претоварване на "Илинден", а накрая и до трагедията от 5 септември. Пътниците са били разпределени неправилно и неконтролирано, не са инструктирани и така са нарушили центъра на тежестта на кораба.
Скъсването на въжето е подпомогнало потъването, смятат експертите. "За това е допринесло скъсването на въжетата, което е подействало като импулс. Това е управляващото дясно въже на руля. Това е краят на скъсаното въже - вижда се на снимка - вижда се, че е скъсано, а не е срязано", обясни Атанас Костов, директор "Разследване на транспортни произшествия" в Министерството на транспорта.
Корабът "Илинден" има надстройка на палубата, която според разследващите може да не е извършена по правилата и също да влияе на стабилността. Там изобщо не е трябвало да седят хора, имало е пейки за 24 души, а са настанавяни повече, сочи разследването. Документи за историята на ремонтите на "Илинден" ще бъдат изискани от представителя на германскита фирма "Лойд" в Белград, който е издал последния сертификат за годност на кораба от май месец тази година.
Българското паралелно разследване трябва да приключи до 2 месеца. Тогава ще е ясно как точно ще бъде формулирано обвинението срещу 24-годишния капитан Сотир Филевски. Знае се, че той също е спасявал давещите се пътници като е къртил дъски от кораба и ги е подавал на туристите. Филевски продължава да е в ареста поне до 5 октомври, когато съдът ще прецени дали да бъде изменена мярката му за неотклонение.
Предстои експертиза да изясни защо се е скъсало едно от въжетата на руля. Ще бъде изследвана и стабилността на кораба, съобщи bTV. Македонските власти са уверили българските експерти, че ще получават всички анализи и документи по делото.
Българските експерти направиха оглед на кораба "Илинден" веднага след като той бе изтеглен до пристанището на гранична полиция в Охрид. Атанас Костов и Георги Илиев ръководят експертите от министерството и следствието, които разследват транспортни инциденти. Казват, че със сигурност няма умисъл в трагедията с българите.
"Корабът не се е разцепил, липсва пробойна. Не открихме следи от умишлени действия", каза Георги Илиев от Национална следствена служба. Засега българските експерти са установили, че липсват разписани подробни правила и изисквания за осъществяване на разходките на туристи с такива корабчета. Смята се, че това е довело до системно претоварване на "Илинден", а накрая и до трагедията от 5 септември. Пътниците са били разпределени неправилно и неконтролирано, не са инструктирани и така са нарушили центъра на тежестта на кораба.
Скъсването на въжето е подпомогнало потъването, смятат експертите. "За това е допринесло скъсването на въжетата, което е подействало като импулс. Това е управляващото дясно въже на руля. Това е краят на скъсаното въже - вижда се на снимка - вижда се, че е скъсано, а не е срязано", обясни Атанас Костов, директор "Разследване на транспортни произшествия" в Министерството на транспорта.
Корабът "Илинден" има надстройка на палубата, която според разследващите може да не е извършена по правилата и също да влияе на стабилността. Там изобщо не е трябвало да седят хора, имало е пейки за 24 души, а са настанавяни повече, сочи разследването. Документи за историята на ремонтите на "Илинден" ще бъдат изискани от представителя на германскита фирма "Лойд" в Белград, който е издал последния сертификат за годност на кораба от май месец тази година.
Българското паралелно разследване трябва да приключи до 2 месеца. Тогава ще е ясно как точно ще бъде формулирано обвинението срещу 24-годишния капитан Сотир Филевски. Знае се, че той също е спасявал давещите се пътници като е къртил дъски от кораба и ги е подавал на туристите. Филевски продължава да е в ареста поне до 5 октомври, когато съдът ще прецени дали да бъде изменена мярката му за неотклонение.