Тимшел Костадинова се ражда с най-тежката форма на спина бифида, която води и до други тежки здравословни проблеми. Детето има двигателни затруднения, но няма умствени дефицити, категорична е майката Славея Костадинова.

Тимшел, чието име на иврит означава „Ти можеш”, може да чете и пише, а родителите й искат да бъде първокласничка във варненското Осмо СОУПЧЕ "Александър Пушкин", известно като Руското училище.

"Обиколихме няколко училища. В някои от тях материалната база не беше подходяща, а в други – ръководството директно ни каза, че тяхното училище не е подходящо за дете с увреждане. Стигнахме до руското училище във Варна, където говорихме със зам.-директора", разказва майката.

По думите й, той уверил, че ще осигури всичко необходимо, ако дъщеря й бъде приета. В същото време обаче от ръководството заявили, че не биха си позволили да дискриминират друго дете, което живее в близост до училището, заради Тимшел. Семейство Костадинови не живее в района на учебното заведение.

"Има неписано правило, според което деца с увреждания се приемат с предимство. Когато излезе класирането, видяхме, че детето не е прието. Позвъних на експерт от Районния инспекторат по образованието във Варна и г-н Бакалов ми обясни, че те нямат метод за въздействие върху правилата в училището.", допълва Славея Костадинова.

Четирите критерия за прием на първокласници през учебната 2015/2016 г. на Осмо СОУПЧЕ "Александър Пушкин" във Варна са:
  • деца, които са посещавали подготвителните групи в учебното заведение
  • деца, които имат брат или сестра в училището
  • адресна регистрация
  • деца със специални образователни потребности и с адресна регистрация в района на училището
На сайта на Осмо СОУПЧЕ е записано, че в училището не е изградена достъпна архитектурна среда за деца с увреждания.

На сайта на Регионалния инспекторат по образованието във Варна, където са публикувани критериите за прием на всички училища в града, обаче липсва допълнителното условие на Руското училище за адресна регистрация за децата с увреждания.

"Въпросът е, че всички деца трябва да имат достъп до всички училища. А и в Закона за народната просвета има член, според който задължение на училащата е да приемат децата със специални образователни потребности. Получава се така, че едно-две училища в града са запълнени с деца с увреждания, а всички останали ученици в града не са ги виждали и като ги засекат в Морската градина ги гледат странно", с горчивина споделя майката.