Протестът започна в 11 ч. пред храм "Свети Александър Невски" и приключи ранния следобед. В същия час в Пловдив имаше и протестното шествие на таксиметровите шофьори. Близо 400 водачи от града под тепетата подкрепиха националния протест, предаде БНР.

Организаторите настояват за увеличаване на минималната възраст на автомобилите - горната граница за експлоатация да се вдигне минимум на 15 г., без да има долна граница, въвеждане на минимум за тарифите и промяна в системата за контрол върху таксиметровите превози.
Председателят на транспортния синдикат "Авто-94" Димчо Иванов припомни, че в Закона за автомобилните превози има два прага за таксиметровите автомобили - пет години, за да се регистрират като такива, и за експлоатация на автомобила до 10 г. Таксиджиите обаче се оплакват, че за 10 години изплащат закупените коли.

Шофьорите настояват да преминат под юрисдикцията на общините и да отпадне контролът на ИА "Автомобилна администрация" при таксиметровите автомобили и тя да се извършва само от служители на КАТ "Пътна полиция". Според тях не е необходимо експерти на Агенцията да проверяват за техническата изправност на автомобили при положение, че има пунктове, които проверяват състоянието на колите.

"Автомобилна администрация" получава 20% от глобите, които отиват за тяхното материално стимулиране. Това е конфликт на интереси. Тези хора правят всичко възможно да пишат колкото се може повече актове за несъществуващи нарушения и ако премиерът не ни приеме, започваме протести в цялата страна", недоволстват таксиметровите шофьори.
Те обвиняват зам.-министър Кичев в лобизъм и защита на корпоративните интереси на лизинговите къщи, банките и вносителите на коли.

Сега сме мирни, следващия път няма да бъдем и ще ги открием по канцелариите, заканиха се недоволните пред "Невски".
"Има едно правило: беззаконието води до беззаконие. Тогава, както те действат, така ще действаме и ние, само че с опита и дърветата, нека да ни очакват". С тази думи един от лидерите на протеста Яне Янков, председател на Националната федерация на таксиметровите водачи в България, се обърна към "тези държавни служители на високо ниво", довели до недоволството им.

Конкретните искания сме ги изразили в специална декларация, подписана и подкрепена от 20 000 таксиметрови водачи от цялата страна, която първо ще връчим в Народното събрание, а след това на премиера Бойко Борисов, съобщи той.
Ако и вие ни обърнете гръб, единствената останала ни възможност е да започнем масови и безсрочни протести в цялата страна, за да защитим правата си, обещават водачите.

Протестиращите дават 7-дневен срок, в който от правителството да им покажат с ясни индикации, че са готови да приемат исканията им. Признак за това ще бъде създаване на работна група, едва ли не още от утре, за което шофьорите са предвидили 3-дневен срок в рамките на тази седмица. Те разчитат, че текстовете в Закона за автомобилните превози, изработени от нея по най-бързия начин ще влязат за обсъждане в НС.

"Големите таксиметрови компании не подкрепят този протест, те подновиха своя парк. Протестите за нас са неприемливи. Но сме отворени за диалог. Може да се обсъждат и ограниченията за възраст на автомобилите, но трябва да се отчете мнението на потребителите", коментира междувременно Валентин Божков, изпълнителен директор на "Автомобилна администрация".

"Къде бяха тези таксиметрови шофьори през 2006 г., когато влязоха в сила текстовете в закона, срещу които сега те негодуват. Тогава около 70% от целия бранш беше зад законопроекта", заяви председателят на транспортната комисия в Народното събрание Иван Вълков.
Според него зад странната и закъсняла реакция на таксиджиите стоят политически вдъхновители. "Защо питате непрекъснато за тези проблеми депутати, таксиметрови шофьори, а не задавате въпросите си към най-важните хора в тези отношения - самите потребители", попита Вълков.