"Събудихме заспалите магистрали и работим. Където трябва, строителите са на терен. Запретнали сме ръкави всички - и строители, и администрация, полагаме необходимите усилия в тази посока." Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков по време на инспекция на работата по укрепване на свлачищата при тунел "Железница" на магистрала "Струма", цитиран в съобщение на МРРБ.

Голямото свлачище преди съоръжението в посока Кулата е от 2020 г. и заради него строителството на този участък на аутобана беше спряно.

Иван Шишков отбеляза, че се работи изключително интензивно по укрепването на свлачищата и по уверение на строителя през август месец ще може да се пусне едната лента на аутобана. Заедно с укрепване на свлачищата се работи и по подготовката на документите, включително и на разрешението за ползване.

"Целта ни е да съберем и документите за ползване на тунела и да го пуснем, защото той вече е готов, и да успеем да облекчим движението за летния сезон", обясни Шишков.

"Автомагистрала "Струма" не е регионален проект. Тя ще даде реално бъдеще на целия регион и не само. Защото тази магистрала не е регионална, тя всъщност е връзката от Видин до Кулата", подчерта министърът.

Шишков съобщи още, че разрешението за строеж на магистрала "Европа" между София и Сливница вече е издадено и в края на другата или началото на по-другата седмица предстои да започне строителството и там.

Най-важното, което иска целият български народ, е магистрала "Струма" да бъде завършена, каза министърът и допълни, че завършването й трябва да стане изцяло съгласно европейското екологично законодателство.

Министърът съобщи, че е издал разрешение за строеж за един малък участък на магистрала "Струма", в който аутобанът свършва, но той не предопределя по никакъв начин избора на трасе.

Укрепване на двете свлачища преди и след тунел „Железница“ на автомагистрала „Струма“

Снимка: БТА

"Това, което се спекулираше, не е вярно. Продължава да се прави анализ на мерките, който до няколко месеца ще е готов, но това е работа на МОСВ", уточни архитект Шишков и добави, че ако в тази част мерките докажат възможността за избор на трасе, което отговаря на ОВОС-а, който към този момент е действащ, наистина ще може да се спаси този ОВОС и в най-скоро време да стартира строителството на магистралата.

Преди това обаче ще има около една година, в която трябва да се извършат проектни работи, да се изготвят Подробни устройствени планове, стана ясно от думите на Шишков.

Той обясни, че именно, за да няма бавене на старта на строителството на аутобана е побързал да одобри Подробен устройствен план и да издаде разрешение за строеж на малкия участък.

"Не се бавихме, не чакахме така, че после да се оправдаваме с някого. Одобрихме ПУП, издадохме разрешение за строеж, така, че да имаме готовност и да не изпуснем сроковете", заяви министърът и добави: "В момента, в който от тук нататък се финализират екологичните мерки за "Струма", имаме пълна готовност, в който и да е от вариантите, да започнем процедиране и одобряване на ПУП-ове, отчуждаване и издаване на разрешение за строеж."

"Седем-осем месеца обаче не могат да компенсират закъснение с години. Никой не искаше да бръкне в тази рана, да поеме отговорност и никой не искаше да финализира този проблем и времето ни затисна", подчерта още регионалният министър.

По думите му трябва да се промени мисленето и едно по едно трябва да започнат да се проектират и строят магистралите в България и пътните артерии по начин, по който е трябвало да бъде направено преди 10 години. 

Днес Иван Шишков провери и изграждането на нов мост над р. Струма при с. Покровник на третокласния път III-1006 Благоевград - Покровник, което започна през месец март, след повече от една година забавяне на процедурите. Съоръжението бе компрометирано след обилни валежи през месец декември 2021 г. и оттогава е затворено за преминаване на автомобили и пешеходци. Мостът ще осигури връзка на Покровник и прилежащите села с областния град Благоевград. Средствата за изграждането му са осигурени от бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура".

Временното изместване на комуникациите вече е направено. Гредите са готови. Върху тях ще бъде поставена плочата на новото съоръжение. Очаква се мостът да бъде завършен до края на годината.

В проверката се включиха също заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Шушков, областният управител на Благоевград Стоян Христов, председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Венцислав Ангелов, инж. Десислава Паунова от УС на АПИ и представители на изпълнителите и строителния надзор.