Основният китайски контролно-пропускателен пункт по границата със затворената Северна Корея бе пълен с камиони, превозващи всичко - от тухли до ауспуси. Това се случи в понеделник, когато бе отворен за първи път, откакто Пхенян разгневи света с петия си ядрен опит.

Китай, най-важният дипломатически съюзник на Северна Корея, осъди опита, който бе най-мощният на КНДР досега, но не каза ясно дали ще подкрепи налагането на нови санкции срещу обеднелия си съсед.

В Дандун, през който минават три четвърти от търговията на Китай със Северна Корея, някои шофьори на камиони казват, че рутинните проверки са били засилени след ядрения опит в петък, въпреки че според други нещата си вървят в обичайния ритъм.

"Внасям всякакви неща, стоки за обикновените хора", заяви шофьор, представил се с фамилното си име Ван. Мъжът кара този път с камиона си ауспуси. "Бизнесът не върви зле, имаме доста работа", каза той.

Ван бе един от китайските шофьори, чакащи да преминат тесния Мост на дружбата над река Ялу, за да влязат в Северна Корея. Съоръжението бе отворено отново за автомобили, след като бе затворено за националния празник на съседната страна, Деня на провъзгласяването на КНДР, 9 септември, петък.

Камиони, натоварени с дървени рамки, строителни материали, стомана, алуминий, каучук, машини, тухли и дори малки булдозери, се наредиха на опашка на граничния контролно-пропускателен пункт с една-единствена лента за движение.
Китай подкрепи наложените от ООН на Северна Корея сурови санкции, целящи да възпрепятстват нейната ядрена и ракетна програма, но отдавна внимава да не прекъсне търговията напълно, за да не навреди на обикновените севернокорейци и да не ускори падането на режима в Пхенян.

Шофьорът Ин Жън, на 54 години, каза, че всичко, което минава през пункта Дандун, се проверява.

"Те ни проверяват за всичко, могат дори да ни направят проблем, че имаме две бутилки бира. Не ги интересува дали изобщо имаме бира, просто могат да ни кажат, че имаме", обясни той.

"След като бяха наложени санкциите, стоки като химикалите бяха забранени (за транспортиране през границата), тъй като е възможно да бъдат използвани за атомна бомба."

ЗАБРАНЕНИ СТОКИ

Сегашните санкции на ООН са насочени към луксозните стоки и материалите, които може да бъдат употребени за забранените (с резолюции на Съвета за сигурност на световната организация) програми на Северна Корея за разработване на ядрени оръжия и балистични ракети. Те освен това имат за цел да ограничат достъпа на КНДР до твърда валута, използвана за финансиране на тези програми.
Друг шофьор, също с фамилията Ван, заяви, че граничните проверки изглежда преминават по-бавно след последния ядрен опит.

"Проверките наистина се засилиха, след като санкциите бяха наложени по-рано тази година", каза той, имайки предвид новата поредица наказателни мерки, одобрени след четвъртия ядрен тест на КНДР през януари.

"Сега ни проверяват, когато товарим камионите, и отново, когато минаваме през митницата. Дават ми списък, така че мога да видя, че знаят целия ми товар. Търговията със стоки за обикновените хора обаче ще продължи неограничено. Че как иначе?", заяви Ван. "Не искаме севернокорейски бежанци да наводнят Китай", обобщи той.

Докато Южна Корея и САЩ настояват, подкрепяни от Великобритания и Франция, за нови санкции срещу Северна Корея след ядрения опит в петък, позицията на останалите страни с право на вето в Съвета за сигурност на ООН, Китай и Русия, не е толкова ясна.

Икономическото развитие, което повиши жизнения стандарт на обикновените севернокорейци през последните години, се дължи до голяма степен на евтиния китайски внос, който се продава на полузаконните частни пазари, изникнали в цялата страна.

Дори западните държави не желаят да наложат санкции, които биха навредили на тази всекидневна търговия, тъй като се надяват, че появата на една нарастваща потребителска прослойка в Северна Корея в крайна сметка ще подкопае режима на държавния ръководител Ким Чен-ун, казват анализатори.

Шофьорът Лян Хъншун каза, че предпочита да не се бави много-много в Северна Корея.

"Те са много затворено общество, не ни е разрешено да използваме мобилните си телефони, не можем да слушаме радио, ще ви отнемат всичко, което не е написано на корейски, като китайските вестници в нашите камиони", разказа той.

Контрабандата все още е доста масова, добави Лян, въпреки че голяма част от нея е с цел печалба, а не за нарушаване на санкциите.

"Туристическите автобуси внасят незаконно перуки, изкуствени мигли, дребни неща, които няма да бъдат хванати", обясни той.

"Ако искате да купите перука по официални канали, ще ви струва 1000 юана (150 долара) или там някъде, но ако отидете на някой от тези черни пазари, ще ви излезе само 200-300 юана, и шофьорите сме доволни, защото също можем да направим малко пари", каза Лян.

"Обикновено не внасяме тайно такива неща с нашите големи камиони, оставяме това на туристическите автобуси", доверява ни той.

* Оригиналното заглавие на текста е: "Търговията по границата на Китай със Северна Корея: от тухли до контрабандни перуки"

Превод на Николай Станоев, БТА.