Продължава разследването на тежката катастрофа край Своге, която отне живота на 17 души, а 21 бяха ранени. След изследване беше оповестено, че варовикови скали е било недопустимо да се влагат при ремонта на пътя край Своге, където автобусът се обърна. Според експерти четири пъти по-евтини са варовиковите материали в сравнение с други.

"Забелязах, че условията за пътна безопасност в тази отсечка не са спазени. Бетонното съоръжение е изяло голяма част от пътното платно. Това нещо би могло да се реши с една обикновена с две стоманобетонови греди. Това е и една от основните причини за катастрофата. Втората причина е липсата на отводнителни съоръжения по пътното платно", коментира пред Нова телевизия инж. Владимир Жиянски, пътен експерт и проектант, работил по виадуктите на Витиня. Преди няколко дни той консултира екип на Dir.bg при проверка на въпросните съоръжения. Репортажът установи редица притеснителни факти начело с това, че вода подрива основите на един от мостовете.

Инж. Жиянски изтъкна и трета причина за инцидента, която се вижда с просто око. По думите му е редно асфалтовата настилка да има т.нар. набита фракция, която повишава сцеплението при всякакви атмосферни условия.

"Във всички опасни участъци в България, които са много, трябва да има такова нещо", допълни той.

Особено внимание трябва да се обърне на мостовите съоръжения и виадуктите по магистралите, напомни Владимир Жиянски.

"Четвъртата причина е, че поставената мантинела не върши никаква работа. В такива опасни участъци е редно да се сложат големи стоманобетонови блокове, които се наричат "Ню джърси" и масово се прилагат в Западна Европа и в нашите съседки. За съжаление у нас все още няма задължението да бъдат поставени такива предпазни съоръжения. Ако ги имаше, автобусът нямаше да пропадне", обясни инж. Владимир Жиянски.

Като пета причина той изтъкна субективният фактор.

"Не е нормално на шест месеца да се проверява техническото състояние на автобуса, а да не се провеждат курсове за шофьорите. В дадения случай шофьорът на автобуса е попаднал в нестандартна ситуация и при условие, че не е обучен, това е и крайният резултат", на мнение е Жиянски.

По думите му заради това са нужни регулярни курсове за шофьорите.

"При полагането на асфалт трябва да се съобразяваме с натоварените условия по българките пътища. Инцидентът не би се случил, ако се бяха положили други технологии, които вече съществуват. Полимерите повишават качествата на асфалтовата смес", обясни  експертът в производството на асфалтови смеси Иван Стателов.

Вчера стана ясно, че лабораторията, която е дала "зелена светлина" за качеството на асфалта на фаталния завой, е свързана с фирмата, извършила ремонта на трасето. Tестовете на асфалтовите смеси са направени от дружество, което е част от структурата на "Трейс Груп".

И днес продължат протестите на жители на Своге и околните села срещу лошото състояние на пътния участък. Протестите ще продължат до 6 септември - всяка вечер по едно и също време - в 18.30 ч. Исканията остават същите - ремонт на пътя и наказания за виновните. Хората са категорични, че шофьорът на автобуса няма вина за инцидента.

Съдът реши вчера да остави под домашен арест шофьора на катастрофиралия автобус Григор Григоров. Адвокатът на Григоров - Христо Ботев, заяви, че ще обжалва наложената мярка на клиента си и посочи, че по делото трябва да има още обвиняеми, отговорни за състоянието на пътя.

Междувременно стана ясно, че държавата ще създаде нова единна структура за надзор на безопасността по пътищата, която да обедини отговорните за пътната сигурност звена в различни министерства и в Пътната агенция.