Създадена с идеята да съхрани българските традиции в производството на кашкавал, компанията "Йотови" върви по пътя на устойчивото развитие вече близо 30 години. През 2011 г. предприятието става един от първите български доставчици на млечни продукти за Lidl, а от 2017 г. произвежда под марката "Родна стряха" - първата специализирана продуктова линия на Lidl, съставена изцяло от български производители. Под тази собствена марка веригата предлага на потребителите автентични продукти, подбрани по строги критерии за качество и вкус.

Как успешното партньорство с голяма верига като Лидл България води до растеж и иновации в производството на млечни продукти - разказва Миглена Къчева, мениджър "Корпоративни клиенти" в "Йотови" ООД. Тя заема ключова роля в развитието на бранда и утвърждаването на продуктите като символ на качество и автентичност.

Разкажете накратко вашата историята? Какво ви насочи точно към производството на млечни продукти?

Нашата семейна традиция в млекопреработването започва от дядо ми и неговия брат, които са били сред най-добрите майстори в държавните предприятия "Сердика". През 1995 г. основахме "Йотови", за да запазим и развием традиционните технологии за производство на кашкавал. Вече 30 години произвеждаме висококачествени млечни продукти, съчетавайки опита си с модерни технологии, за да предложим на потребителите автентичен вкус.

Как стартирахте работата си с Лидл България и какви продукти реализирате чрез веригата?

Партньорството ни с Лидл България стартира през 2011 г. Ние сме сред първите български доставчици на млечни продукти за веригата, което беше висока оценка за нас. В началото започнахме с краве кашкавал "Йотови". Постепенно разширихме асортимента с краве масло и други млечни изделия под марката "Родна стряха". Днес портфолиото ни включва разнообразни млечни продукти под тази собствена марка на Lidl. Предлагаме пресен кашкавал Гюбек в натурален вариант и с добавки като шарена сол, чили, манатарки, трюфел и други. Кашкаваленото роле със свинска шунка "Родна стряха" съчетава меката структура на пресния кашкавал с традиционни подправки. Предлагаме също краве масло и извара, които се отличават с естествения си вкус и чист състав.

Освен под "Родна стряха", произвеждаме продукти и под други собствени марки на Lidl. Под марката "Pilos" предлагаме краве кашкавал, а под "Deluxe" - краве кашкавал с парафиново покритие, гюбек с манатарки и гюбек със стафиди и смлени орехи.

Как партньорството с Lidl се отрази на развитието ви като компания?

Партньорството с Лидл България ни дава големи възможности да се развиваме и да отговаряме на потребителските очаквания. Благодарение на сътрудничеството ни с Lidl, значително увеличихме обема на производство. Непрекъснато разработваме нови продукти, подобряваме качеството и обогатяваме асортимента си. Преди две години построихме нова хладилна база, а тази година внедрихме ново оборудване за производство на извара и кашкавал. Предстои ни и обновяване на оборудването за пакетиране на краве масло. В резултат на всичко това през 2024 г. сме произвели за Lidl около 40% повече продукция спрямо 2023 г. Отчитаме и значителен ръст в продажбите във веригата - с около 37% спрямо 2023 г.

Лесно ли се работи с голяма верига като Lidl?

Работата с Lidl е едновременно предизвикателство и огромна възможност за развитие. Зад всичките вече 14 години партньорство стои много труд, постоянство и стремеж към високо качество. Лидл България е коректен партньор, който ни подкрепя, подхожда винаги честно и отговорно. Имаме зададени ясни стандарти и изисквания за качество, безопасност и контрол, които следваме стриктно. Ние отговаряме на тях чрез IFS (International Featured Standard) сертификация - международен стандарт за хранителна безопасност, който поддържаме близо 15 години. Именно това ни мотивира да инвестираме в модернизация на производството, да прилагаме стриктен контрол върху суровините и да предлагаме иновативни продукти.

Благодарение на Lidl нашите продукти достигнаха до магазините на веригата в Германия, Дания, Хърватия, Австрия и Румъния. Успешно представихме кашкавал с маслини и гюбек плитка с трюфел по време на "Балканска седмица". Продължаваме усилено да работим за разширяване на международното си присъствие и популяризирането на българските млечни продукти.

Какви суровини и рецепти използвате? Има ли специфики, които следвате при самото производство?

Нашите продукти се произвеждат от висококачествено краве мляко и натурални съставки. Кашкавалът съдържа само закваска от млечнокисели бактерии, мая за сирене и сол. За специалните ни продукти използваме различни натурални добавки като подправки, гъби и ядки. Производственият процес на кашкаваленото роле включва разточване на горещо кашкавалено тесто, подреждане на висококачествена шунка, навиване, охлаждане и овкусяване с традиционни билки. Кравето масло се произвежда от прясна млечна сметана без изкуствени добавки. Стремим се да запазим автентичния характер на българските млечни продукти, като същевременно въвеждаме нови и интересни вкусове, които да отговорят на очакванията на модерния потребител.

Източник: Lidl

Разкажете ни повече за гюбека. Каква е разликата с обикновения кашкавал?

Името "гюбек" има турски произход и означава "женско коремче". То е свързано с характерната гладка, нежна и лъскава структура, която се получава при правилното омесване на сирената със сол при висока температура - около 70°C. В традиционната технология тя трябва да се меси в така наречената хашлама (горещ солеви разтвор), докато се постигне желаният мек и еластичен вид.

Кашкавалът пък е типичен балкански продукт - вид парено сирене, което традиционно се произвежда в България, Турция и Гърция по сходни технологии. Гюбекът е разновидност на този продукт, но със специфична технология на обработка и различен вкус и текстура. Основната разлика е в процеса на зреене. Докато традиционният кашкавал преминава през период на зреене, който може да продължи седмици или месеци, гюбекът е пресен продукт, който се консумира веднага след производството. Поради това има по-кратък срок на годност - обикновено до 30-45 дни, след което вече може да се причисли към зрелите сирена.

При избора на кашкавал или гюбек потребителят трябва да вземе предвид своите лични предпочитания - дали търси традиционния, плътен вкус на зрял кашкавал, или предпочита мекотата и нежния профил на гюбека, който предоставя различни вкусови вариации. Той може да бъде обогатен със сухи подправки, гъби, ядки или дори плодове.

Добре ли се приема гюбекът от потребителите в Lidl и какви нови вкусове предлагате?

Гюбекът бързо стана популярен. Най-търсени са вариантите с поръска, шарена сол и чили. Гюбекът с манатарки, първоначално предложен като акционен продукт, вече е част от постоянния асортимент веригата. Продължаваме да търсим нови и интересни вкусове, с които да обогатим категорията. Най-новото ни предложение е гюбек със стафиди и поръска от млени орехи, който се предлага под премиум марката Deluxe. Този вариант е пример за това как традиционният продукт може да бъде комбиниран с по-нестандартни съставки, за да създаде ново вкусово изживяване. Има още много възможности за развитие и ще продължим да експериментираме с нови комбинации. Тестваме нови вкусове и анализираме пазарния им потенциал преди въвеждането им в асортимента. Предстои да представим нови продукти, с които ще изненадаме нашите клиенти съвсем скоро. Надяваме се и за в бъдеще да увеличаваме присъствието си на други пазари, като предлагаме автентични български млечни продукти на все повече потребители.

Съдържание на: Lidl
ИЗБРАНО