920 млн. лева са минимум загубите от контрабандата на цигари годишно, ако вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков е прав и нелегалният внос е 40 процента от общия размер. Отделно държавата губи годишно и 1,45 млрд. лева при 30 на сто контрабанден внос на горива, както се твърди от различни източници във финансовото министерство и в митниците, отбеляза експертът.
Той смята, че преди една година неправомерно са били затворени безмитните магазини по сухопътните граници на България.То беше продиктувано от частни интереси, обслужвани от предишното правителството, коментира Генов и даде пример с Гърция и Румъния, където има такива обекти. Според директива на ЕС безмитни магазини може да има до 2017 година, посочи Генов. Сега вървят дела във Върховния административен съд срещу затварянето на безмитните магазини и според експерта вече има развитие в полза на собствениците на тези обекти. Утвърдената директива на ЕС - 2008/118/ЕЕС дава възможност на страните членки, които към 1 юли 2008 г. са развивали безмитна търговия по сухопътните граници на ЕС с трети държави, да продължат тази си дейност до 2017 година, отбеляза той. Възстановяването на безмитната търговия по сухопътните граници на България може да бъде антикризисна и антикорупционна мярка, смята Димитър Стефанов, експерт в БТПП. Загубата за държавния бюджет от спирането на безмитните магазини е около 40 млн. лева годишно от данъци и акцизи, отделно с 1700 бройки намаляват и работните места в страната, съобщиха от БТПП. Според Стефанов корупцията е била около, а не в обектите за безмитна търговия - тя се прави от куфарните търговци и при карго-контрабандата, допълни той. Държавата трябва да развие административния капацитет на митниците и на НАП за да се противопостави на това явление, смята Стефанов. От възстановяването на обектите за безмитна търговия печелят всички - търговци, държава, хората от съответните региони, печелят и ГКПП-та, където има такава магазини, посочи Димитър Стефанов.
На премиера Бойко Борисов и на финансовия министър Симеон Дянков е дадена информация за дебата в ЕС за безмитната търговия. Към този момент няма отговор от правителството, но в асоциацията очакват да имат диалог с министър Дянков. Новият финансов министър не е намерил най-добрия екип и получава противоречива информация за контрабандата, смятат от АБТРТ.
Турция има 10 хил. кв .метра търговски площи по ГКПП "Капитан Андреево" и "Лесово". "Капитан Андреево" е вторият по натовареност ГКПП в ЕС и през него минават годишно по 5-6 милиона души, каза Радостин Генов. По думите му Турция държи по всякакъв начин да не допусне връщането на българската безмитна търговия. Турските ТИР-ове зареждат на техните безмитни бензиностанции и така убиват нашия бизнес, посочи експертът от АБТРТ. Гърция е увеличила с 98 процента продажбите си в своите безмитни обекти, след като ние сме затворили нашите, коментира той.
Общият обем на безмитната търговия през 2007 година е 95 млн. лева, отбелязаха като пример специалистите. От БТПП и от АБТРТ предлагат да се създаде 100 процента държавна фирма за работа по безмитните обекти, която да плаща и 4 процента върху оборота, корпоративният данък е отделно, и с тези пари да се оправи инфраструктурата около ГКПП-та. От района около граничните пунктове трябва да изчезнат малките магазинчета и да се построят обекти тип "Мол", смята Генов. Проблемът на държавата е "Карго-контрабандата", която е организирана перфектно, а не безмитната търговия, отбеляза Генов. След закриването на безмитните магазини по нашите граници НАП и Агенция Митници са направили пълна ревизия на тяхната дейност и са потвърдила писмено, че в дейността на операторите за период от 5 години назад нарушения няма, казаха от АБТРТ. Няма да има санкции за България от страна на ЕК, ако България отвори отново безмитните обекти, отбеляза Радостин Генов.